Tā kā rudenī Eiropas Parlaments plāno veikt izmaiņas pasažieru tiesību regulā (par to, kā pēc regulas saņemt kompensāciju, lasi šeit), tad mani uzaicināja uz Andra Auzāna vadīto raidījumu “Spried ar Delfi” kopā ar Eiropas Parlamenta deputātu Vili Krištopanu un Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas valdes locekli Andreju Vanagu padiskutēt par to, kādas tad ir plānotās izmaiņas un vai tās ir par labu pasažieriem.
Īsumā – es uzskatu, ka pārmaiņas diemžēl galīgi nav par labu pasažieriem. Kāpēc?
- Tie piedāvāts samazināt kompensāciju apjomu uz 300 un 500 eur (tikai divi sliekšņi) un palielināt attālumu no 1500 km kā robežšķirtnes līdz 3500, kā arī palielināt pieļaujamo kavējuma ilgumu līdz 4 un 6 stundām.
- Tiek plānots palielināt izņēmumu skaitu, kādos kompensācijas nav jāmaksā.
- No pirmā skatu punkta, noteikt 14 dienas kā atbildes laiku pasažierim uz sūdzību par kavējumu izskatās labi, bet praksē, manuprāt, tas tikai palielinās atrakstīšanās gadījumu skaitu, kur uzreiz atbilde būs “nē”.
Ja arī esi pret šīm izmaiņām, paraksti petīciju šeit.
Kas būtu jādara, lai uzlabotu regulējumu?
- Noteikt stingrākus mehānismus, ja regula netiek ievērota, pasažieris ir vērsies pie aviokompānijas, bet saņem maldinošu atbildi (diemžēl, esmu daudzkārt saskārusies ar to, ka aviokompānijas klaji melo atbildes vēstulēs par kavējumu iemesliem un faktu, ka kompensācija nepienākas). Jau šobrīd Horvātijā ir mehānisms, ka, ja aviokompānija nepamatoti atteikusi kompensāciju patērētājam, tā ir jāizmaksā dubultā!
- Stingrāki noteikumi par lidojumu atcelšanu 14 dienas un vairāk pirms reisa. Šobrīd regulējums nosaka, ka atceļot 14 dienas pirms lidojuma, pienākas kompensācija, pirms tam – morālā kompensācija nepienākas, nav konkrēti aprakstīts, vai, piemēram, 15 dienas pirms lidojuma ir jāpiedāvā alternatīvs veids, kā nokļūt galā. 14 dienas pirms lidojuma vairumam cilvēku jau ir rezervētas neatceļamas auto nomas un viesnīcas, tāpēc aviokompāniju piedāvājums atgriezt samaksāto naudu, vai, lidot uz citu galamērķi, vai, labākajā gadījumā, pēc vairākām dienām ar viņu pašu reisu, nav adekvāts. Nepieciešams noteikt, ka aviokompānijai maršruta izmaiņu gadījumā ir janodrošina maksimāli ātrākais alternatīvais veids, kā pasažieris var nokļūt galā, neatkarīgi, ar kuru aviokompāniju. Jo šobrīd ir aviokompānijas, kas izmanto patērētajus kā tādu bezprocenta kredīta avotu – iztirgo reisus, bet pēc pusgada izdomā, ka uz galamērķi nelidos vispār.
- Un protams, nekāda gadījumā nevajadzētu samazināt kompensāciju apjomus, drīzāk, ar inflāciju pēdējā desmitgadē būtu jārunā par to palielināšanu!
Raidījuma ieraksts ir pieejams šeit.
Foto: Kārlis Dambrāns/DELFI