Kā rīkoties atteiktas iekāpšanas gadījumā?

Ik pa laikam ziņās izskan, ka kāds pasažieris atstāts “aiz borta” kūrortā, vai nav ticis lidmašīnā jau mājas lidostā, jo tā ir pilna. Aviosabiedrība pārdevusi vairāk vietas, nekā reāli ir vietas lidmašīnā. Sabojāts atvaļinājums, nokavētas biznesa tikšanās vai pat iestrēgšana citā lidostā tikai tāpēc, ka aviokompānijas grib nopelnīt var izvērsties par ceļotāja lielāko murgu. Taču, tam nav tā jābūt un pasažieriem šādās situācijās ir tiesības!

Līdzīgi raksti:

Ko šādās situācijās darīt? Kas pienākas?

Ļoti detalizētu informaciju par to, kas pienākas atteiktas iekāpšanas gadījumā, esmu aprakstījusi šeit.

Īsumā: pasažieriem pēc EK regulas pienākas kompensācija, atkarībā no lidojuma tipa un attāluma, no 250 līdz 600 eur, nogādāšana galā un aprūpe (ēšana, zvani/internets, dzīvošana, ja jānakšņo). Šī kompensācija pienākas neatkarīgi no tā, pēc cik ilga laika esi mājās, jo jau ir atteikta iekāpšana!

Ja redzi, ka saviem spēkiem neizdodas izcīnīt kompensāciju, vari vērsties arī pie starpniekiem, piemēram, AirHelp!

NB: par kompensāciju jautājumiem es individuāli nekonsultēju. Ja vēlies, lai pieprasījumu Tavā vietā iesniedz kāds cits, ludzu vērsies pie starpniekiem, piemēram, AirHelp!

Diemžēl, šādu praksi, pārdot vairāk biļetes nekā ir vietas, piekopj lielais vairums aviokompāniju. Versijas, kā notiek pasažieru izvēle šādā situācijā, ir dažādas, daži pat apgalvo, ka tas notiek pilnīgi nejaušas izlases kārtībā, bet aviācijā strādājošie paziņas tomēr stāsta citas lietas un pēc pieredzes, kad vairākkārt esmu redzējusi, kā šis notiek praksē, man nudien negribas ticēt pilnīgai nejaušībai. Noteikti, ka arī ir atkarīgs no aviokompānijas un tās iekšējās politikas.

Man pašai ir gadījies gandrīz palikt aiz borta, kad, mēģinot reģistrēties lidojumam, man rādīja, ka nevar man piešķirt vietu. Toreiz biļete bija komandējumam, pirkta caur aģentūru un, zvanot aģentam, man apstiprināja, reiss ir pilnībā izpārdots. Toreiz, jau ļoti laicīgi aizbraucot uz lidostu, vieta man tika piešķirta un es aizlidoju. Citās reizēs ir paveicies, un, beidzoties vietām ekonomiskajā klasē, esmu tikusi biznesa klasē, šis tipiski ir bijis ar savienotiem reisiem, kur pirmais reiss kavējas un esmu bijusi diezgan pēdējā brīdī, kad mana plānotā vieta jau ir atdota kādam citam. 

Neesi drošs vai Tavs lidojums kvalificējas kompensācijai? Ieraksti lodziņā “departed from” savu izlidošanas lidostu, “final destination” galamērķi un pārbaudi, vai Tev pienākas kompensācija!

Kā izvairīties no šādas palikšanas aiz borta?

Visbiežāk atsaka iekāpšanu šādiem pasažieriem:

  • Pilngadīgiem pasažieriem.
  • Tiem, kas lido vieni paši (vai kam biļetes ir pirktas atsevišķās rezervācijās).
  • Bez reģistrētās bagāžas.
  • Tiešajiem lidojumiem (vai atsevišķi pirktām biļetēm, kur darbinieks nemaz neredz tālākos lidojumus).
  • Bez nozīmīga lojalitātes statusa aviokompānijā.
  • Bez speciālās pārtikas pieprasījumiem vai citiem jau iepriekš iegādātiem papildu pakalpojumiem.
  • Tiem, kas reģistrējas lidojumam vēlu (nav svarīgi, tiešsaistē vai uz vietas), pat ne pēc reģistrācijas laika beigām.
  • Tiem, kas uz lidojumu ierodas vēlu (var gadīties arī situācijās ar savienotiem reisiem).
  • Vēl, tā runā, ka cilvēkus ar lētāku biļeti noņems ar lielāku iespējamību.

Šādi gadījumi ar atteiktu iekāpšanu nav bieži, aviokompānijas citē tādus skaitļus kā divi pasažieri uz 10 tūkstošiem lidojošo, tiek minēts arī ap četrām vietām uz reisu tiek pārdotas dubultā, taču, parasti visi uz lidojumu neierodas.

Brīvprātīgo meklēšana

Daudzas aviosabiedrības šādās situācijās meklē brīvprātīgos, īpaši izteikti tas ir ASV, kur var saņemt pat paprāvu kompensāciju. Piemēram, United vienubrīd piedāvāja pat līdz $10 000 kompensāciju (pēc bēdīgi slavenā gadījuma, kurā kādu vīrieti ar varu izvilka laukā jau no lidmašīnas).

Taču šādās situācijās ir lielām summām ir vērts pievērts uzmanību tam, ko dod.

  • Vai tās ir dāvanu kartes vai nauda?
  • Kādā vērtībā ir dāvanu kartes, kādi ir to atprečošanas nosacījumi un derīguma termiņš?

Ja izpildās regulas nosacījums (reiss izlido no ES vai ir ES aviokompānija), pasažierim nav pienākums piekrist saņemt kompensāciju dāvanu kartēs. Ja nepiekrīti, ka Tevi noņem no reisa un saņemsi par to dāvanu karti, tad pieturies pie sava un saki, ka vēlies saņemt naudu. Ne-ES reisiem mans ieteikums būtu piekrist tam, ko dod, jo, lai arī dažādas valstīs ir līdzīgi nosacījumi regulai, tomēr tur panākt savu būs jau daudz, daudz grūtāk.

Eiropas aviosabiedrībām neesmu dzirdējusi par tādām kompensāciju summām kā ASV, taču, kad bijām Kubā, lidojot ar ES aviokompāniju, tad mūsējiem piedāvāja palikt 4 dienas ilgāk viesnīcā, bezmaksas (līdz šīs aviosabiedrības nākamajam reisam) un saņemt tos pašus 800 dolārus uz cilvēku, jo toreiz atsūtīja mazāku lidmašīnu un visiem nebija vietas. Uzreiz pieteicās lērums cilvēku.

Pazīstamiem, lidojot no ASV uz Eiropu, arī piedāvāta paprāva summa un iespēja lidot nākamajā dienā (bet – dāvanu kartēs kādai ASV aviokompānijai). Lidostās vairākas reizes esmu novērojusi, kā izskatās šāda brīvprātīgo meklēšana, citreiz no pasažieru vidus ceļas kājās un skrien vesels bars, kas vēlas uz šo pieteikties, it īpaši, ja nākamais reiss ir tikai dažas stundas vēlāk. Ja nav jāsteidzas un, ja piedāvātā kompensācija der (piemēram, tā nav dāvanu karte kādai specifiskai ASV aviokompānijai, kas izpilda tikai vietējos lidojumus un dāvanu kartes saņemsi $50 par gab, kur katrai rezervācijai var izmantot vienu), tad, protams, vari pieteikties. Vienmēr ir vērts pajautāt par papildu bonusiem – varbūt jaunajā lidojumā vari lidot biznesa vai pirmajā klasē?

Esmu dzirdējusi gan arī, ka pasažieris piesakās un saka – par 250 eur nepalikšu, maksājiet 600 eur. Tāpat, daži pat jau pie reģistrācijas lidojumam/somu nodošanas šo piesaka, ka ir ar mieru lidot vēlāk, ja nepieciešams, bet iespēja, ka aviokompānija piekritīs ir atkarīga no tās noteikumiem un cik daudz darbinieks ir tiesīgs piedāvāt. 

Eiropas Savienībā vismaz ir šī obligātā garantija, ko sedz regula, un, ja reiss izlido no ES vai ielido ES un tā ir ES aviokompānija, kompensācija pienākas, pat, ja aviosabiedrība pati to nepiedāvā!

Ja redzi, ka saviem spēkiem neizdodas izcīnīt kompensāciju, vari vērsties arī pie starpniekiem, piemēram, AirHelp!

Cik esmu redzējusi šos brīvprātīgo meklējumus, dažreiz arī atkarīgs no tā, cik aktīvi darbinieks tos “reklamē”. Vienu reizi piedāvā, nobubinot zem deguna tā, ka nevar saprast, ko saka, un neviens nepiesakās. Meklē vairākas reizes, un skaidri runā, cilvēki sadzird un kāds interesents atrodas.

Atteikta iekāpšana ir vēl viens iemesls kāpēc lieti noder ceļojuma apdrošināšana, īpaši, lidojot ar nesavienotām biļetēm. Regula strādā visiem lidojumiem, kas kvalificējas, un speciāla apdrošināšanai tai nav vajadzīga. Taču, pieredze rāda, ka parasti ar apdrošinātājiem vismaz izdevumus var atgūt daudz ātrāk.

Taču vienmēr jāatceras – atteiktas iekāpšanas situācijās jāizturas ar mieru, vēsu galvu un bez skandalēšanas, jo tad no lidostas var tikt laukā jau policijas pavadībā.

Detalizēta informācija par to, ko rakstīt pieteikumā un ko atbildēt atteikuma gadījumā ir pieejama šeit.

Neesi drošs vai tavs lidojums kvalificējas kompensācijai? Ieraksti lodziņā “departed from” savu izlidošanas lidostu, “final destination” galamērķi un pārbaudi, vai Tev pienākas kompensācija!

Līdzīgi raksti: