Mikronēzijas saules salas: Palau

Palau? Kur tas ir? vai arī – Kā sauca to vietu, kur tu brauksi – Pulai? Puli? Tā man jautāja daudzi, kad stāstīju par saviem atvaļinājuma plāniem. Palau ir vieta, par kuru vairums cilvēku nekad nav dzirdējuši un par tās atrašanās vietu parasti zina tikai tie, kas aizraujas ar niršanu. Es par to pirmoreiz uzzināju lasot par tās slavenāko vietu – nedzeļošo medūzu ezeru – gandrīz divus gadus atpakaļ, taču toreiz dažādu apsvērumu dēļ beigu beigās tomēr aizbraucu uz Kubu. Viens no galvenajiem iemesliem – uz šo Mikronēzijas salu valsti parasti ir ārkārtīgi dārgas biļetes.

03918-dsc07539Taču tieši gadu pēc tam, kad uzzināju, kas ir šī vieta, pēkšņi ieraudzīju, ka uz šo vietu parādījušās ļoti lētas biļetes no Amsterdamas, mani interesējošajos datumos vien 330 eiro turp-atpakaļ! Pēc dažām stundām biļetes jau bija kabatā un varēja sākties plānošana!

Pieejamais informācijas apjoms par Palau nav pārāk liels, lai arī gadā to apmeklē aptuveni 170 tūkstoši cilvēku. Iespējams, galvenais iemesls ir tāds, ka 90% no tūristiem ir no Ķīnas, Taivānas, Japānas un Korejas, līdz ar to, var gadīties, ka informācija vienkārši nav pieejama angļu valodā. Meklējot ceļvežus izdevās atrast vien aptuveni divdesmit lappušu informāciju Lonely Planet South Pacific & Micronesia, un tā vien šķiet, ka pusgadu gaidot savu braucienu, esmu izlasījusi vairumu forumu, blogu un rakstu, kas pieejami par šo reģionu. Tādēļ arī šoreiz apraksts tik detalizēts, lai noderētu tiem, kas jau plāno braucienu vai meklē iedvesmu jauniem galamērķiem!

00975-dsc05121

Kur tad ir Palau un kas tur dzīvo?

Palau (vēsturiski arī Belau un Pelew) ir 250 salu valsts, kas atrodas rietumu Klusajā okeānā un tajā dzīvo vien nepilni 20 tūkstoši cilvēku un tās galvaspilsēta ir Ngerulmuda. Palau ir jūras robeža ar Indonēziju, Filipīnām un Mikronēzijas Federatīvajām valstīm. Valsts pamatiedzīvotaji šeit ieradās no Filipīnām un piederēja pie negrito populācijas, kas radniecīga Āfrikas pigmejiem, taču vēlāk tie pārcēlušies prom un to vietu aizņēmuši Sundu salu iedzīvotāji. Pirmais eiropietis, kuru satika Palau iedzīvotāji, ciešot kuģa negadījumā Samāras salā 1697.gadā, bija jezuītu priesteris Pauls Kleins no.. Čehijas! Palau jau tolaik ietilpa spāņu teritorijās, taču neviens spānis līdz šim tās nebija apmeklējis, un līdz ar šo satikšanos tika nosūtīt pirmie kuģi ar jezuītiem, taču tie visi pazuda jūrā. Šādi Palau iemantoja nosaukumu Islas Encantadas jeb apburtās salas.

05226-dsc08596

Pirmais eiropietis, kas ilgstoši kontaktējās ar pamatiedzīvotājiem bija britu kapteinis Henrijs Vilsons, kura kuģis cieta negadījumā pie vienas no Palau salām. Tā rezultātā viņš Palau nodzīvoja sešus mēnešus, labojot savu kuģi. Viņš aktīvi iesaistījās palauiešu dzīvē, palīdzot virsaitim Ibedulam iegūt lielāku kontroli, iedodot tam šaujamieročus, kas mainīja dinamiku starp Palau ciltīm. Vēsturnieki gan saka, ka Ibeduls prasmīgi manipulējis Vilsonu, iestāstot tam, ka viņš ir visas Palau virsaitis, kaut patiesībā tikai pārvaldīja Kororu. Pateicībā par salaboto kuģi, Henrijs Vilsons piekrita paņemt virsaiša dēlu Lee Boo līdzi uz Eiropu. Tā Lee Boo kļuva par pirmo Klusā okeāna reģiona cilvēku, kurš apmeklēja Londonu, kur apbūra vietējo galmu. Diemžēl sešus mēnešus vēlāk viņš nomira no bakām. Stāsts par princi, kurš gāja bojā Eiropā, vēlāk tika atspoguļots Džordža Kitsa grāmatā, kas tam laikam bija ārkārtīgi populāra, jo tikusi tulkota 20 valodās!

00773-dsc04916

Pēc spāņu ēras un kristietības ieviešanas, Palau tika pārdota Vācijai. Diemžēl šajā periodā uz salas bija palikuši vien aptuveni 4000 palauiešu (pirms eiropiešu atbraukšanas to bija 40 tūkstoši), jo daudzi nomira no eiropiešu atvestajām slimībām. Vācieši iemācīja elementāras higiēnas normas vietējiem un uzsāka potēšanu, lai ierobežotu slimību izplatīšanos. Taču jau 1914.gadā Palau iekaroja Japāna, kuras sastāvā tā bija līdz pat asiņainajai Peleliu kaujai (II pasaules karš), kurā gāja boja 12 tūkstoši cilvēku. Pēc tam Palau tika iekļauta ASV Klusā okeāna salu teritoriju grupā. 1979.gadā Palau atteicās pievienoties Mikronēzijas Federatīvajām valstīm un 1994.gadā pasludināja neatkarību. Neatkarības pasludināšanu kavēja ASV, jo Palau 1981.gadā pieņemtā pret-kodolieroču konstitūcija, kas bija pirmais šāda veida dokuments pasaulē, nesakrita ar ASV interesēm. ASV aizvien ir nozīmīga loma, jo Palau nav savas valūtas, bet tiek izmantoti ASV dolāri, un valstī vairāk cilvēku runā angļu valodā nekā palauiešu. Šis ir arī iemesls kāpēc 15% no Palau iedzīvotājiem ir filipīniešu strādnieki – viņiem nav jāzina vietējā valoda, pietiek ar angļu. Kā vietējie saka – daudzi palauieši nemaz nevēlas strādāt, tādēļ jāieved viesstrādnieki, kas darīs vienkāršos darbus.

04705-dsc08181

ASV arī palīdzēja uzcelt galveno šoseju uz Babeldaobas salas. Lai arī Palau ir jauna galvaspilsēta – Ngerulmuda, kas atrodas Melekeokas štatā, visa dzīvība notiek Kororā, netālu no kuras arī atrodas starptautiskā lidosta. Interesanti, ka tik mazai valstij ir veseli 16 štati, mazākajā no tiem dzīvo vien 3 cilvēki! Palau ekonomika ir saistīta ar zveju, tūrismu un nozīmīgu lomu tajā ieņem lauksaimniecība ģimenes vajadzībām jeb tā saucamā iztikas lauksaimniecība. Izrādās, daudzi cilvēki nekur nestrādā un iztiek no tā, ko izaudzē paši un pārdod.

02361-dsc06114

Tipisks jautājums, ko uzdod par Palau ir – kad tur ir lietus sezona? Visu gadu! Lai arī skaitās, ka sausāka sezona ir no novembra līdz aprīlim, vietējie saka, ka nav nekādas atšķirības. Katru dienu kaut kur noteikti līst, un brīžiem arī gāž. Ja Maldīvās mēdza stipri uzlīt un pāriet, te gan var gadīties, ka līst “kā no spaiņa” pilnīgi visu nakti, pa dienu pamīšus smidzina un gāž, un tā piecas dienas no vietas. Tāpēc, ja gribas Palau izbaudīt kārtīgi, vajadzētu ieplānot dažas dienas rezervē, jo ir aktivitātes, ko vienkārši nav iespējams izbaudīt lietainā laikā, piemēram, avio tūri. Palau ir konstanta gaisa temperatūra gan dienā, gan naktī, tie ir 30°C un ūdens ir tieši tikpat silts. Ja līst, tad tā nokrīt līdz 29°C. Tomēr šeit ir tūrisma sezona, kas ir saistīta ar aukstajiem laikapstākļiem valstīs, no kurām brauc tūristi. No 15.oktobra līdz 1.aprīlim šeit viss maksā dārgāk. Mēs gan pagūstam apskatīt Palau tieši pirms sezonas sākuma, aizbraucot mājās 15.oktobrī.

03533-dsc07286

Plānošana

Nākošais pusgads pēc biļešu pirkšanas pagāja plānojot braucienu, dodoties citos braucienos, un arī uzzinot, ka Palau galvenā atrakcija – medūzu ezers- diemžēl vairs nav apskatāma, jo El Nino notikušo pārmaiņu dēļ no 8 miljoniem medūzu 95% ir aizgājušas bojā.  Kas ir medūzu ezers? “Jellyfish lake” ir vieta, kur dzīvo medūzas, kas nedzeļ. Miljoniem gadu atpakaļ ezers bijis jūras sastāvdaļa, tāpēc tam atdaloties no jūras, tajā palika medūzas. Tā kā medūzām vairs nebija dabīgo ienaidnieku, laika gaitā tās zaudēja spēju dzelt gandrīz pilnībā (cilvēkiem ar izteiktām alerģijām gan tomēr izraisa reakciju). Tāpat ezerā ir īpašs ūdens sastāvs, kas dziļākajos slāņos ir izteikti indīgs, tāpēc ezerā ir atļauts snorkelēt, bet ne nirt. Vēl līdz jūlija vidum es cerēju, ka medūzu populācija tomēr atjaunosies, tomēr, tam nepieciešams mazliet vairāk laika, tādēļ mazliet nācās pārplānot grafiku un plānotos apskates punktus. Diemžēl skaistās snorkelēšanas fotogrāfijas ar tūkstošiem medūzu izpaliek. Gadās arī tā. Bet, par visu pēc kārtas.

04111-dsc07706

Iespējams, ka kāds uzskatīs mani par plānotāju-maniaku, taču, pirms doties uz Palau, man Google Drive bija sagatavota tabula, kurā bija aprakstīta visa vajadzīgā informācija – pa dienām apskates plānu varianti (ar lielu rezervi, ņemot vērā neparedzamos laikapstākļus), viesnīcu nosaukumi un adreses un izlidošanas laiki lidmašīnām. Tāpat dažāda informācija, kas varētu noderēt, izkopēti teksti no forumiem un jau minētais LP ceļvedis. Telefonā bija arī ielādēta navigācija ar karti, nosinhronizēts šis pats Google Drive un arī vairāki pdf faili Dropbox (viesnīcu apstiprinājumi, apdrošināšana utml).

04550-dsc08043

Jau pirmajās plānošanas dienās sapratu, ka, lai arī biļetes ir pa lēto, tomēr izmaksas uz salas pavisam līdz minimumam tomēr nevar samazināt. Neskatoties uz to, ka dzīves līmenis Palau nav pārāk augsts (minimālā alga ir $3.50 stundā), šeit visam ir ļoti augstas cenas. Tādēļ nācās veltīt diezgan daudz laika meklējot viesnīcas, lasot par atrakcijām un plānojot, lai iekļautos samērīgā budžetā. Vispirms jau, Palau nav lielo ķēžu viesnīcu, jo ārzemniekiem nepieciešama speciāla investīcijas atļauja. Tas gan nozīmē arī to, ka Palau, piemēram, nav McDonalds vai Pizza Hut. Vairums viesnīcu nemaz nav atrodamas tradicionālajās rezervēšanas sistēmās. Vienu viesnīcu man tomēr izdevās atrast viesnīcu meklētājā, otru norezervēju caur epastu un trešo pa tiešo viesnīcas mājaslapā.  Uzzināt sīkāk kurās viesnīcās es paliku un cik tās maksāja, kā arī iegūt viesnīcu kontaktus var izlasot raksta beigās esošo sadaļu “Praktiski”.

04357-dsc07882

Pirms braukt uz Palau budžeta braucienā, ieteiktu izvērtēt vajadzības un vēlmes. Tāpat arī, tomēr ieteiktu Palau galvenokārt kā niršanas galamērķi – šeit vajadzētu braukt tieši zemūdens pasaules dēļ! Lai brauktu te tikai sauļoties un peldēties, Palau ir pārāk tālu un pārāk dārgi, kaut arī te ir krāšņi džungļi un vietas, kur nesteidzīgi atpūsties. Tomēr, zemūdens pasaule šeit ir TIK iespaidīga, ka es iesaku un novēlu katram nirējam šo vietu ieraudzīt savām acīm vismaz vienreiz! Tā sajūta, kad tev blakus papeld manta raja ir neaprakstāma!!! Ne velti, Palau vislabāk pazīstama nirējiem (tieši tie, kas nirst, visi bez izņēmuma zināja, kur ir Palau), jo tiek uzskatīta par vienu no labākajām vietām, kur nirt. Blue Corner jeb Zilais stūris regulāri tiek nosaukta starp top 3 pasaules labākajām niršanas vietām pasaulē. Interesanti, ka Palau pirmā pasaulē 2009.gadā izveidoja haizivju rezervātu, lai izbeigtu to zvejošanu spuru zupai savos teritoriālajos ūdeņos. Šobrīd šis rezervāts aizņemt 600 000 kvadrātkilometrus (aptuveni tikpat liela teritorija kā Francija). Vai tas nozīmē, ka Palau nav droši peldēties vai nirt, jo te dzīvo haizivis? Tieši otrādi. Haizivis parasti neuzbrūk nirējiem. Cilvēkam ir lielāka iespēja tikt govs samītam nevis piedzīvot haizivs uzbrukumu, jo haizivis neuzskata cilvēkus par savu barību. Tomēr, tās nav pareizi sākt barot, jo tad gan var gadīties līdzīgi kā tas ir bijis Ēģiptē, kur “iebarotās” haizivis sāk uzvesties dīvaini cilvēku klātbūtnē, jo nirēju grupas tās ir sākušas barot, lai pievilinātu. Esmu nirusi ar haizivīm Seišelu salās un tagad Palau, kā arī peldējusies Maldīvās – ir droši! Jautājums par haizivīm ir otrs, pēc kura var atpazīt nirējus , jo nirēji, padzirdot, ka ūdeņos ir haizivis, parasti atbild : Oo! Un kādas haizivis tur ir? Cik daudz? Saki, varēs labi redzēt, ja?

00734-dsc05926

Brauciens

Mums priekšā bija tāls ceļš, šķiet, ar tik daudz pārlidojumiem vienā braucienā nekad nebiju vēl lidojusi – Rīga-Amsterdama (ar nelielu izbraucienu uz Roterdamu, lai apmeklētu vīra māsu, jo Amsterdamā bija 10 stundas brīva laika)-Bangkoka-Taipeja-Korora un viss tas pats atpakaļceļā. Taipejā arī nakšņojām, jo lidmašīna bija tikai nākošās dienas pusdienlaikā. Ja kādreiz ir iespēja izvēlēties – ņemt lidojumu ar nakšņošanu kaut kur vai nē, noteikti iesaku to izvēlēties, īpaši, ja tā ir kādā pilsētā, kur neesi bijis! Tā ir lieliska iespēja iegūt priekšstatu par vēl neredzētu valsti, tāpat arī izgulēties un atpūtināt kājas. Par to kā mums gāja Taipejā, lasi šeit. Interesanti, ka tieši Bangkokā mums pievērsa vislielāko uzmanību – vairāki lidostas darbinieki pie iekāpšanas iztaujāja kur mēs braucam, kur dzīvojam, kur mums ir atpakaļceļa biļete (lūdzot uzrādīt atsevišķi iegādāto Amsterdama-Rīga biļeti), kaut ko rūpīgi laboja sistēmā un pārbaudīja vai mums tiešām nevajag vīzu.

00204-dsc05807

Dažus mēnešus pirms lidojuma mums tika nomainīti lidojumu laiki, pārceļot pirmo lidojumu dienu ātrāk, kas man, diemžēl nederēja, bet sazinoties ar biļeti pārdevušo aģentūru mums tikai nomainīja Amsterdama-Bangkoka izpildošo aviokompāniju uz KLM. Visu pārējo ceļu veicām ar China Airlines, kurai bāzes lidosta ir Taipeja. Reģistrējoties viņu lojalitātes programmā bija iespēja izvēlēties speciālos ēdienus, nolēmu ja jau, tad jau un ierakstīju “bez laktozes”. Turpceļā  man tiešām tika pasniegts ēdiens bez laktozes (bet ne atpakaļceļā)! Starp citu, speciālā ēdiena pasūtīšana ir labs veids kā pirmajam dabūt ēdienu lidmašīnā, jo tos parasti pasniedz pirms visiem citiem.

03692-dsc07337

Palau, esam klāt!

Beidzot esam klāt un izkāpjot no lidmašīnas uzreiz sajūtam karsto, sutīgo gaisu. Var sākties gaidīšana uz pasu pārbaudi! Bez mums rindā vēl ir tikai divi citi baltie cilvēki, izskatās tādi kā pazīstami sejas vaibsti, taču skatos, ka pases vācu. Kad viņi savā starpā sāk sarunāties krievu valodā, viss kļūst skaidrs, beidzot sāku saprast kā tirgotāji ārzemēs zina kurā valodā uzrunāt tūristus. Vēlāk izrādījās, ka dzīvo viņi arī turpat, kur mēs, un arī mājās brauc tajā pašā dienā, kad mēs, acīmredzot izmantojot šo pašu avio supercenu.

01453-dsc05458

Latviešiem nav nepieciešama vīza, iebraucot Palau, vien jārēķinās, ka, izbraucot, tāpat kā visiem citiem, būs jāsamaksā $50 nodeva no personas. Pasē tiek iespiests zīmogs un nekādus jautājumus neuzdod. Tālāk seko mantu pārbaude. Jau lidmašīnā mums tika izdalītas deklarācijas, kurās bija arī daži interesanti jautājumi, piemēram, bija jāatzīmē vai ieved zāles un kādas, vai ieved pārtiku un kādu. Mūsu mantas vien izlaiž caur skeneri, bet vairumam pārējo gan liek vērt vaļā un tās tiek rūpīgi pārbaudītas. Redzējām kā kādam ķīnietim atņēma cigarešu bloku – atļauts ievest vien vienu paciņu. Par katru papildu paciņu esot jāmaksā astoņu dolāru nodoklis. Ņemot vērā to, ka Palau ir diezgan dārga ēšana, paņemt līdzi kaut ko savu uzgraužamu it kā varētu nebūt slikta doma, taču neesmu pārliecināta, vai to tiešām drīkst darīt. Man gan, kā parasti, līdzi bija vesels maiss proteīna batoniņiem (jo man nekad nav laika paēst), bet tos man neatņēma.

04690-dsc08166

Beidzot tiekam laukā. Kaut kādā prāta aptumsuma brīdī es nespēju atcerēties vai es esmu sarunājusi transferu uz viesnīcu vai nē. Drošības labad skatos uz sagaidītājiem – un tiešām, kāds vīrs tur lapiņu ar manu vārdu!  Starp citu, Palau nav sabiedriskā transporta, tā ka no lidostas līdz viesnīcai var tikt tikai iepriekš sarunājot, ka atbrauc pakaļ, ar taksi vai stopējot (ko tumsā nez vai ieteiktu darīt). Transfers maksā $15 no cilvēka (citas viesnīcas prasa pat $20 no cilvēka), savukārt taksometrs it kā maksājot $20 līdz pilsētas centram. Stopējot Palau noteikti kāds apstāsies, bet tiek sagaidīta arī neliela benzīna-nauda par aizvešanu.

05401-dsc08769

Pirmā diena Palau

Tiekam līdz viesnīcai DW Motel (80 dolāri par nakti, bez brokastīm ), nometam mantas, laimīgi ieslēdzam kondicionieri un priecājamies par dvielīšiem, kas izlikti raju formā uz gultas. Gribas ēst. Izrādās, turpat pāri ceļam ir kafejnīca Rock Island Cafe, kur turpmāk arī ieturam teju visas maltītes. Atgādina amerikāņu diner, protams, visi runā angļu valodā, milzīga ēdienkarte, palielas porcijas un dzērienus papildina bez maksas. Vislabākā cenas/kvalitātes/daudzuma attiecība bija picām (20cm ar vienu piedevu, neskaitot sieru, $14) un nūdelēm ($5 par palielu porciju) no japāņu ēdienkartes. Viss pārējais bija krietni dārgāk un nebija tik garšīgs. Ledus tēja maksā $1.75, to atnes ar tādu kā bērnu pudelīti, kurā ir cukura sīrups, pielej pats, cik gribas!

00796-dsc04940

Sēžot kafejnīcā uzskatāmi redzams arī tas kāpēc Palau tiek uzskatīta par vienu no apaļīgākajām nāciījām pasaulē, šķiet, ka katrs otrais sirgst ar aptaukošanās slimību. Vietējie teic, ka te neesot nekas cits ko darīt kā ēst, kalorijām bagātais ēdiens un mazkustīgais dzīvesveids veicina aptaukošanos. 2012.gadā veiktajā pētījumā par substanču lietošanu arī izrādījās, ka Palau ir pirmajā vietā pēc alus un marihuānas lietošanas uz cilvēku. Ja ar to nebūtu par maz, izrādās, ka Palau ļoti daudzi košļā betel nut – palmās augošu košļājamu substanci, ko ietin tabakas lapās, kas daudziem vietējiem nokrāso melnus zobus un izraisa onkoloģiskas saslimšanas. Kā mums vēlāk pastāstīja vietējie, valdība jau vairākus gadus cenšas aizliegt šo ieradumu, jo betel nut košļā pat bērni!

03651-dsc07319

Nākošo dienu pavadām pastaigājoties Kororā, aizejot uz galveno iepirkšanās centru WCTC, kur nopērkam (kā mums tobrīd liekas) lielā daudzumā našķus, ar kuriem vajadzētu pietikt nedēļai Carp Island Resort, jo iepriekš internetā esam izlasījuši, ka tur visi našķi ir dārgi. Veikalā limonādes skārdene maksā ap dolāru, pieejams ķīniešu, japāņu un amerikāņu alus (sākot no $1.10), sapērkam arī dažādas uzkodas, lai pēc niršanas ir ar ko panašķēties. Vietējie augļi šeit gandrīz tikpat kā nav nopērkami, pāris zaļas papaijas un banāni. Lai arī izvēle nav tik grandioza kā Amerikā, tomēr veikalā ir ļoti daudz amerikāņu preču, un šis tas no Filipīnām un Japānas. Kartes veikalā pieņem un šī laikam bija teju vienīgā vieta visa brauciena laikā, kur darījumiem ar karti nebija 5% uzcenojums. Pirms braukt ar AMEX kartēm, ieteiktu uztaisīt kādu citu karti, jo tām šeit ir 30% uzcenojums! Tepat arī aptieka un bankomāts. Pilsētā ir ļoti daudz mazo veikaliņu, kur var nopirkt gan našķus, gan saimniecības preces, gan peldkostīmus, saulesbrilles utml. Izvēle gan nav liela, tāpat arī centrā ir vairāki benzīntanki, ko gan nevar teikt par nomaļajām salas daļām.

04867-dsc08337

Pastaigājoties pa salu aizklīstam arī līdz tiltam uz nākošo salu, kur skatam paveras pirmās mazās saliņas – tās tiešām izskatās kā tādas apsūnojušas sēnes okeānā! Teju katra laiva, kas brauc mums garām, ir nirēju pilna, un turpat, ceļa malā pilnīgi caurspīdīgajā ūdenī redzam kalmārus, rajas, strīpainas, pumpainas, krāsainas, raibas un citādi krāšņas zivis un koraļļus! Sajūta tāda it kā Rīgas pilsētas kanālā būtu ieraudzījuši nu vismaz līdakas.

01233-dsc05986

Kādā brīdī paejam garām vietējai slimnīcai, un tā tiešām ir ļoti maziņa. Vēlāk uzzinām no vietējiem, ka būtībā Palau nav gandrīz nekādas ķirurģiskās palīdzības, to visu veic Taivānā un Filipīnās. Attiecīgi, akūti saslimt Palau ar kaut ko, kas jāoperē, ir ļoti, ļoti slikti. Izrādās, vietējiem esot subsidētās lidmašīnu biļetes, kur cilvēkam jāpiemaksā vien $200, lai tiktu līdz Taivānai. Tomēr, pirms braukt uz Palau noteikti vajadzētu pārliecināties, ka esi vesels un uztaisīt ceļojumu apdrošināšanu. Speciālas vakcīnas Palau nav nepieciešamas, malārijas medikamenti arī nav jālieto. Kārtīga medicīniskā palīdzība nav vienīgais, kā nav Palau. Šeit arī nav augstākās izglītības iestāžu, ja vietējie vēlas mācīties tālāk, tad ir jābrauc uz kādu citu valsti. Interesanti, ka pilsētā ir ļoti daudz baznīcu. Visdažādāko, adventisti, metodisti, katoļi un daudzas, daudzas citas, teju uz katra stūra ir vai nu baznīca vai baznīcas skola.

00341-dsc04643

Visi vietējie, kurus satiekam, ir ārkārtīgi laipni, paskaidro, ja kaut ko nevaram atrast vai nesaprotam, neviens mums nepiesienas, neko nepiedāvā pirkt un sajūta ejot pa ielu ir droša. Izrādās, Palau pamatiedzīvotāju kultūrā ir svarīgi būt laipnam. Nav skaidrs cik ļoti tas aizvien ir pieņemts mūsdienās, taču visi satiktie tiešām bija ārkārtīgi atsaucīgi. Vēlāk gan no vietējiem uzzinām, ka Kororā tomēr eksistē zināms noziedzības līmenis (tās restes uz veikalu logiem – ne velti), arī problēmas ar atkarībām un citas likstas, tomēr mēs nekādus aizdomīgus cilvēkus īsti nemanījām. Manuprāt, šī ir ļoti droša vieta, kuru apmeklēt arī individuāliem ceļotājiem un sievietēm.

00348-dsc04650

Un, jau pirmajā dienā saprotam, ka kaut kas nav lāga ar telefoniem – neizdodas aizsūtīt ziņu uz mājām! Izrādās, LMT nepiedāvā viesabonēšanu Palau! Tā kā bezmaksas internets šeit ir vien dažās kafejnīcās, pārējā laikā iztiekam ar priekšapmaksas kartiņām no PNCC, tāda maksā $5 un der četras stundas. Protams, vispirms jāsameklē hotspot, bet tādus piedāvā daudzas viesnīcas un kafejnīcas. Vienlaicīgi var lietot viens cilvēks, un pabeidzot sērfot vajadzētu iziet no sistēmas, lai velti netērējas minūtes.

03639-dsc07307

Carp sala

Nākošajā dienā, agri no rīta mums atbrauc pakaļ, lai aizvestu mūs līdz piestātnei, kur mūs gaida laiva uz Carp Island Resort. Pirmo nakti Kororā palikām arī tāpēc, ka tik vēlu vakarā nemaz nav iespējams aizbraukt uz Carp. Dzīvošanai Carp salā ir viena ļoti liela priekšrocība – sala atrodas tieši blakus slavenākajām niršanas vietām, un, tā vietā lai katru dienu 40 min brauktu uz niršanas vietu un tikpat atpakaļ, mēs dzīvojam tām tieši blakus.

00836-dsc04984

Atsauksmes par viesnīcu ir dažādas (un diemžēl tām visām var piekrist), taču vēl viens no plusiem ir tāds, ka sala ir privāta, tātad te nav daudz cilvēku. Atbraucot mūsu skatam paveras koka piestātne, salas smailīte (no gaisa sala izskatās pēc jūras zvaigznes) un gar krastu zem palmām pastaigājas mazi putniņi – pilnīga idille! Atdodam somas un nemaz neejot uz mājiņu dodamies nirt, jo jau iepriekšējā vakarā mūs sazvana salas administratore un piedāvā nirt jau pirmajā dienā. Protams, ja var paspēt! Jā, šeit visu var paspēt! Galvenais, jānopērk atļauja, ko mūsu vietā izdara viesnīcas darbinieki. Lai atrastos Rock Island salu teritorijā, nepieciešams iegādāties atļauju, kas maksā $50 no cilvēka un ir derīga 10 dienas. Slavenā medūzu ezera atļauja maksā $110. Tāpat arī, izrādās, ka lai arī paliec viesnīcā, ir atsevišķi jāmaksā par transferu no Kororas, kas maksā $37.50 no cilvēka vienā virzienā.

05142-dsc08517

Niršanas plāni

Sarunas par niršanas cenām ar viesnīcu iesāku jau februārī, kad man atsūtīja, ka cena oktobrī būs $130 par divu daivu braucienu no cilvēka, neskaitot ekipējumu (bet ieskaitot ēšanu un balonus). Ja nirst vismaz piecas dienas, 5% atlaide. Tad pēkšņi jūnijā man tiek pateikts, ka cenas mainījušās un būs jāmaksā $150. Liku lietā visas Indijā apgūtās pārrunu prasmes un tomēr izcīnu sākotnējo cenu, ar visu atlaidi, kā arī papildu atlaidi ekipējumam, jo BCD, hidrotērps un regulātors katrs (!) maksā $12 dienā cilvēkam, pleznas un zābaciņi $5 katrs dienā cilvēkam (pēdējos nolemjam nopirkt paši Rīgā – sanāk izdevīgāk). Gidi nirst bez hidrotērpiem, mēs gan ar, bet auksti nepaliek nevienu dienu, jo pat 25 metru dziļumā ūdens temperatūra ir 29 grādi. Cenā ietilpst arī pusdienas, kuras gan parasti ēdam nevis starp nirieniem, bet jau atgriežoties uz salas, jo stāvoša laiva manam vestibulārajam aparātam nav draugs.

00557-dsc04825

Mūsu gids ir vietējais puisis Stallon, kurš tandēmā ar otru gidu (mūsu grupai piestrādājot par kapteini) Beau saka, ka nemaz vairs īsti nezina, cik reizes ir niruši, jo jau astoņus gadus atpakaļ tas skaits ir bijis pāri tūkstotim. Izrādās, niršanai no Carp salas ir vēl kāda priekšrocība – šeit ir ļoti mazas grupas. Nirstam mēs abi un holandiešu puisis Tims, un kad citās dienās parādās vēl daži cilvēki, tie jau nirst kopā ar Beau. Attiecīgi, nirstam trijatā vai četratā, ieskaitot gidu! Kad satiekam citas grupas, reti kurā ir mazāk par desmit cilvēkiem. Iespējams, sezonā arī Carp ir vairāk cilvēku, tomēr, spriežot pēc atsauksmēm, Carp ļoti bieži var gadīties, ka būsi vienīgais apmeklētājs uz salas. Starp citu, ja nirēju grupai ir organizators, kurš atrod vēl septiņus cilvēkus, kas brauc ar viņu kopā uz Carp, viņš dzīvo un nirst bezmaksas. Un, runājot par dzeramnaudām, lasījām, ka parast atstāj ap $5 dolāriem par vienu nirienu, to pašās beigās tad arī iedevām gidam.

00492-dsc05872

Zemūdens pasaule

Zemūdens pasaule šeit ir fantastiska! Kopumā ienirstam vienpadsmit reizes. Vairākkārt dodamies uz German Channel, kur mums veicas un katru reizi redzam manta rajas! Patiesībā, pirmo raju satiekam jau pēc pirmā daiva, braucot ar laivu, Stallon to pamana zem ūdens. Trenētas acis, jo mums ūdens izskatās vienādi raibs, bet, kad Beau pagriež laivu un peldam tai pakaļ, redzam to visā krāšņumā – spārnu vēziens tai var būt pat 5-7 metri!

01646-dsc06117

German Channel ir mākslīgi veidots kanāls, kuru izraka vācieši, lai ar lielajiem kuģiem vestu fosforu pa tiešo, nevis apkārt visām salām. Kāpēc te ir rajas? Šeit tās nāk uz tā saucamo tīrīšana staciju, kur tās peld virs koraļļu veidojumiem un tur dzīvojošās mazās zivtiņas skrubina nost netīrumus un parazītus no raju ādas. Stallon smejas un saka, ka mums veicas, ka katru reizi tur ir rajas, ka liekas, ka mēs varētu tur ienirt piecas reizes dienā un noteikti kādu satiktu. Protams!!! Ja nirst lielākais raju fans visā Latvijā, rajas peld klāt!

Manta rajas ir milzīgas, graciozas un izskatās, ka tās lido zem ūdens. Katra ir citādāka, tām uz vēderiem ir punktiņi, kas ir tikpat unikāli kā pirkstu nospiedumi, un pēc šiem punktiņiem ir pat izveidoja Palau manta raju datubāze. Ir rajas, kas interesējas par cilvēkiem un peld klāt, taču nevajadzētu pašam censties tās aiztikt un stipri kustēties. Vislabāk ir notupties uz ceļiem un vērot kā tās riņķo ar koralli.

01792-dsc06217

Braucam arī uz slaveno Blue Corner, kur var redzēt ļoti daudz haizivis, viena no atrakcijām šeit ir pieķerties pie kāda no akmeņiem un karāties straumē – straume šeit tiešām ir pamatīga! Šeit ir ļoti daudz zivju, un uz plato dzīvo arī divas Spotted Eagle Rays jeb punktainās rajas, tās arī redzam abas reizes, tāpat arī manījām izslavēto indīgo banded sea krate jeb jūras čūsku. Nirstam arī pie dažādām koraļļu sienām, uz citiem plato (Turtle Cove, New Drop Off, Big Drop Off), kur satiekam guļošus bruņurupučus, peldam ar milzīgiem zivju bariem, satiekam zušus un neiedomājamu zivju daudzveidību un arī artefaktus no 2.pasaules kara – kuģu gremdējamo ķēdi.

00719-dsc05911

Redzamība, lielākoties ir fantastiska, vismaz 40m! German Channel ūdens ir nedaudz duļķaināks, jo šeit skalojas smiltis (nirstam tādos paisuma un bēguma laikos, kad nāk rajas), citas dienas arī manam daļiņas ūdenī, taču vietās, kur ir straume, ūdens ir kristāldzidrs. Delfīnus un vaļhaizivis nesatiekam – tās esot sastopamas aukstās dienās, un lielāka iespēja ir redzēt atklātos ūdeņos. Stallon mums gan rūpīgi parāda visu, ko vien ir vērts redzēt, jo viņš pamana ūdens dzīvniekus jau vairāku desmitu metru attālumā pat tad, kad mēs tiem skatāmies tieši virsū un vienalga neredzam!

00753-dsc05945

Tiem, kas neprot nirt, Palau ir laba vieta, kur apgūt niršanas apmācību, taču, es pieturos pie uzskata, ka trenēties novilkt masku var arī baseinā un Slokas karjerā, aizbraucot uz Palau nav ko tērēt laiku, bet jābauda skati! Mēs ar savām divdesmit piecām niršanas reizēm daiva grāmatiņā gan tāpat esam pilnīgi iesācēji – Timam to ir pāri par simtu, bet niršanas pieteikuma grāmatā manam, ka kāds iepriekšējās dienās niris jau trīssimto reizi.

01260-dsc06013

Stallon gan nokomentē, ka prasmes mums ir, ne tā kā korejiešiem, kas atbrauc ar daivmāstera sertifikātu, bet niruši tikai baseinā, izrādās, Korejā ir speciālie dziļie niršanas baseini, kur tad arī rodas šādi nirēji bez atklāto ūdeņu prasmēm. Protams, Palau var arī snorkelēt, bet es nepiekritīšu, kas ar to pietiek. Ja brauc uz Palau, vajag nirt! Snorkelējot palaiž garām iespēju redzēt rajas, haizivis un Napoleon wrasse un citas lielās zivis.

00687-dsc05879

Dzīvošana Carp

Pēc pirmajām divām ieniršanas reizēm atgriežamies Carp salā un beidzot ejam ievērtēt mājiņu, kas mums izmaksā $120 par nakti + 12% nodoklis valstij un 5% nodeva par tīrīšanu (Palau, tāpat kā Amerikā, daudz kur norāda cenu pirms nodokļa). Dzīvojam Sunrise Cottages, kur it kā esot vairāk vēsmas no jūras. Izrādās, mājiņā nav kondicioniera. Tā ir vienkārša koka būve, kurai nez vai ir kāda būvvaldes vai tamlīdzīgas iestādes ekspluatācijas atļauja (lietainā laikā uz trešās gultas pil ūdens). Viss ir tīrs un kārtīgs, tomēr ūdens no krāna ir mazliet sāļš (un auksts – siltais ūdens parasti nav), un kondicioniera trūkumu mēs ļoti, ļoti izjūtam. Lētākai dzīvošanai pieejamas niršanas mājiņas, kas tiešām ir tikai istabiņa un gulta, jo labierīcības un duša ir ārā. Tā kā lielāko daļu laika pavadām nirstot, pastaigājoties pa salu vai guļot, nav liela skāde, bet šī nav vieta, kur gaidīt pieczvaigžņu atpūtu. Šķiet, vienīgais jaunums, kas te ir parādījies pēdējo gadu laikā ir bezmaksas internets – kad salas administratore Jane ir savā postenī, viņa no telefona pieslēdz internetu.

03695-dsc07339

Dzīvošanā iekļautas brokastis: ceptas olas, sāļas desiņas un baltmaize ar ievārījumu, kafija, tēja un sula no koncentrāta (kā kāds foruma komentētājs noraksturoja – viss tikai vislētākais). Var neierobežoti dzert kafiju un tēju. Pusdienas maksā $15 no personas, vakariņas – $25. Bet, pēc lielajām porcijām Kororā mēs ar gudru ziņu pasūtam vienu vakariņu porciju uz abiem – pilnīgi pietiek, jo ir zupa, rīsi, dažāda veida gaļa un sautējums, sashimi, augļi un dzēriens. Tā kā svinam arī savu kāzu gadadienu šajā laikā, biju interesējusies par iespēju pasūtīt īpašas vakariņas, to var, bet tas maksā $60 no cilvēka. Beigās svinību dienā viesnīca mums pasniedz šokolādes kūku un šampānieša pudeli, kas ir jauks žests no viņu puses.

03538-dsc07291

Apkārt salai paisuma laikā var braukt ar kaijaku, var iet pārgājienā uz džungļiem, lai redzētu Japas jeb rai akmens naudu. Tie ir lieli akmens diski, kas izskatās pēc dzirnakmeņiem, kurus izmantoja naudas vietā, bet bez akmens izkustināšanas – jo akmeņi bija pārāk lieli un smagi, lai tos pārvietotu. Attiecīgi, priekšmeti par kuriem bija veikta apmaksa, tika vienkārši atdoti, pieņemot, ka akmens tagad ir pārdevēja īpašumā. Šie diski ir veidoti no kaļķakmens, kas nebija pieejami japiešiem, tādēļ arī bijuši tik vērtīgi. Pirmie diski Palau varētu būt kalti pat 500AD.

01036-dsc05182

Bez akmens diska džungļos redzējām ķirzakas, žurkas, vienu no retākajiem putniem Palau – Zemes balodi, kā arī kādu neparastu vietu, kur purvainā apvidū koki sadzinuši pīķveida saknes un visa zeme ir pilnībā noklāta ar gliemežvākiem. Redzējām arī kādu putnu, kas izskatījās pēc aizmukušas vistas, bet, izrādās, tas arī ir viens no džungļu iedzīvotājiem. No dabas aizsardzības viedokļa gan laikam nav īpaši pareizi, ka uz salas bija arī trīs tramīgi rudi kaķi, kurus pieskatīja filipīniešu meitene un divi suņi, kas nepārtraukti kasījās vai diedelēja ēdienu.

01017-dsc05163

Ja gribas baudīt dabu, nesteidzīgi lasīt un nirt, nirt, nirt, Carp salā ir, ko darīt. Ja gribas kokteiļus, dejas un pasākumus, šeit labāk nebraukt. Vakaros, kad nelīst, var vērot krāšņus saulrietus, kad debesis un zeme uz brīdi kļūst vienā krāsā, un vēlāk – Piena Ceļu.

01202-dsc05349

Stāvot uz piestātnes pat tik dikti nekož odi, jo uz salas to ir diezgan daudz (diemžēl arī mājiņā un ar visiem pretodu līdzekļiem). Var vērot putnus – atkarībā no paisuma vai bēguma, izteikti mainās krasta līnija un tad tie parādās, lai kašātos bēguma atsegtajā zemē. Tā kā vakaros diezgan ātri paliek tumšs (saulriets ir ap sešiem), ejam gulēt laicīgi un ceļamies arī uz saullēktu, tie šeit tiešām ir krāšņi. Tā droši vien dara daudzi, jo brokastis ir jau septiņos no rīta, par ko tiek paziņots izmantojot vecu daivinga balonu par gongu.

04290-dsc07817

Tā ka bez mums uz salas gandrīz nav apmeklētāju, sala atdzīvojas vien ap pusdienlaiku, kad uz šejieni atbrauc snorkelētāju tūre no Kororas, pusdienu ieturēšanai. Šādos brīžos mūs mazliet uztrauc mantu drošība, jo atslēga mājiņai ir simboliska, pirmajā dienā vispār nejauši ieejam  pa terases pusi, jo nākot nebija skaidrs, kur ir ieeja. Snorkelētāju tūristu grupas izceļas arī ar kādu dīvainu fotosesiju, sievietes uz peldkostīma uzvelk kāzu kleitu un pēc tam fotografējas uz piestātnes ar vīriem un draugiem, kuriem mugurā vien peldšorti un čības, šķiet, ka kāzu kleita ir viena un tāpati, un tiek cītīgi vilkta pa smiltīm. Šādas fotosesijas redzējām katru dienu, kad piestāja laiva.

01366-dsc05382

Patiesībā, Āzijas tūristiem Palau nav tā labākā slava. Tie mēdz gan piemēslot, gan arī bijis gadījums, ka kāds tūrists salasījis pilnu maisu ar aizsargājamajām medūzām un aizvedis tās uz Kororu pagatavošanai restorānā. Pavārs piezvanījis policijai.

02074-dsc05848

Rock Islands tūre

Kad februārī sāku plānot ceļojumu, interesējos arī par Rock Islands tūri – iespēju no laivas apskatīt skaistās salas, jo nirstot tāpat braucam vien garām un ne tieši pie galvenajām apskates vietām. Viesnīcas bukletos bija minēts, ka nepieciešami kā minimums trīs cilvēki un man teica, ka jā, jā, noteikti būs vismaz trīs gribētāji, jo esot arī citas rezervācijas uz mūsu datumiem. Atbraucot uz salu izrādījās, ka krievu pāris dzīvo budžeta variantā un ēd tikai to, ko paši samakšķerē, viņu vienīgā izklaide ir no rīta līdz vakaram braukt ar kaijakiem, jo tie ir bezmaksas. Vēlāk atbrauc ķīniešu meitene un japāņu pāris, bet tie nirst pat trīs reizes dienā, bet Tims drīz vien pēc mūsu atbraukšanas jau brauc mājās. Atkal jau, liku lietā visas pārrunu prasmes un beidzot pēdējā dienā pirms prombraukšanas izbraucām tūri un nebija jāpiemaksā par trūkstošo personu.

04082-dsc07684

Visu dienu pavadījām braucot ar laivu, redzējām vienu no skaistākajām vietām visā Palau – Milky Way jeb Piena Ceļa kanālu, kur, šķīstot kaļķakmenim ūdens ir neparasti zilzaļā krāsā, vēl košāks nekā citviet! Šādu ūdens krāsu nebiju redzējusi nekur – ne Maldīvās, ne Seišelās ne pat Plitvices ezeros. Šeit var nosmērēties ar kaļķakmens dubļu masu, kas esot īpaši veselīga, tikai kož acīs.

03867-dsc07500

Atbraucot šajā vietā bija mazliet sirreāla sajūta – kanālā tobrīd jau bija divas laivas, skaļi skanēja PSY – Gentelman, Āzijas tūristi cītīgi bildēja pašiņus un tad leca ūdenī ar vestītēm (kā mums vairākkārt teica Stallon – lielais vairums vispār neprot peldēt, tāpēc arī visās snorkelēšanas tūrēs visi peld vestēs).

03878-dsc07505Dubļu masu arī nebija nemaz grūti izskalot laukā, citādāk es jau satraucos par savu peldkostīmu! Pēc brīža abas laivas aizbrauca un mēs palikām vieni paši – mēs abi, Stallon, laivas kapteinis Maiks un viņa sešgadīgā meita, kura arī gribēja redzēt šo vietu un izmantoja iespēju atbraukt līdzi tētim. Interesanti, ka Āzijas tūristi, kā dzirdēts, tiešām ļoti izvairās no saules stariem, daudzām sievietēm mugurā ir miesas krāsas krekliņi ar garām piedurknēm un pa virsu lencīšu kleitas, vienmēr neiztrūkstošā platmale, un kājas līdz pat sandalēm ietērptas legingos. Šādi arī tiek snorkelēts, un, ne velti, jo stunda saulē zem ūdens, pat ar visu sauļošanās krēmu, var nozīmēt pamatīgus apdegumus. Palau bez sauļošanās krēma – nekur!

03565-dsc06256

Mēs apmeklējam arī Clam City, kur kādu trīs metru dziļumā atrodas milzīgas gliemenes, katra teju metru gara. Tajās noteikti nevajadzētu bāzt iekšā rokas vai kājas, jo tās aizcērtas, īpaši ātri to izdara mazākās! Pusdienojam uz vēl citas salas, kur uz šo laiku sabrauc daudzi atpūtnieki, bet japāņiem un ķīniešiem pat tiek svaigi gatavoti rīsi. Atpakaļceļā vērojam salas, kas izskatās pēc guļoša cilvēka vai vaļa, un apskatam slavenākās pludmales tādas kā Long Beach. No tāluma redz arī 70 Islands salu grupu, kas ir aizsargājamas un tām nav atļauts tuvoties.

04053-dsc07655

Aptuveni kilometru no Carp salas laiva salūzt, kaut kas noticis ar dzenskrūvi. Līdz salai tomēr tiekam, bet spriežam – cik ļoti mums paveicies, ja šādi būtu gadījies kaut kur pusceļā, brauciens nebūtu tik labi izdevies. Kad nākošajā dienā pamostamies un gāž kā no spaiņa, atkal varam tikai nopriecāties, ka iepriekšējā dienā lietus bija vien naktī.

03812-dsc07448

Atpakaļ pie civilizācijas

Pienāk pēdējā diena un mums laiks doties atpakaļ uz lielo salu. Carp pavadītais laiks visvairāk saistās ar niršanu un mierīgām pēcpusdienām, kad sarakstītas pastkartes un aiz loga līst. Var redzēt, ka savulaik šī vieta bijusi savam laikam grandioza, ar helikoptera laukumu, no kura tagad palikuši tikai sarūsējuši dzelži. Tā vien šķiet, ka viesnīcā netiek ieguldīti līdzekļi (un kā kāds cilvēks komentēja forumā – mīlestība), un visa nauda aiziet tikai īpašniekam peļņā. Atsauksmēs par viesnīcu daudzi raksta, ka tai steidzami nepieciešams ieguldīt darbu remontā. Daži mazi sīkumi kā jumtu salabošana, kondicionieru ievietošana un kaut vai blusaino suņu sakopšana jau radītu labāku iespaidu. Tomēr tuvums niršanas vietām un fantastiskais niršanas gids Carp pavadīto laiku mums iezīme pozitīvi.

04247-dsc07777

Atpakaļceļā mūs apsola pievest pie Natural Arch – vietas, kur sēņveidīgajā salā ūdens izgrauzis caurumu. Okeāns ir tik nemierīgs, ka vienubrīd domāju – štrunts ar visu arku, braucam ātrāk uz lielo salu! Tomēr aizbraucot aiz kādas salas stūra beidzot viļņi nomierinās un tālāk braucam mierīgi. Galā gan esam pilnīgi slapjiem matiem, drēbēm un somām, jo šļakstījās ne pa jokam.

04465-dsc07976

Dzīvošana Babeldaobā

Atbraucot uz lielo salu ir mākoņains, esam noguruši pēc nemierīgā brauciena, samaksājam rēķinu un mūs jau sagaida Arlene – M&A Riverside Bungalows īpašniece. Viņa mūs par $75 nogādā uz mājiņu pilnīgi otrā salas galā, kur pavadām pēdējās piecas dienas Palau. Pa ceļam piestājam WCTC, lai nopirktu ēdienu šim vakaram (jo jau atkal, viesnīcas cena pa vakariņām ir $28 no personas), ogles, foliju un našķus, jo mājiņā ir terase ar grilu. Patiesībā, mājiņa ir labi iekārtota – šeit ir kondicionieris, tējkanna, ledusskapis, mikroviļņu krāsns un pieminētā terase. Viesnīcai ir arī sava pludmale, kur bēguma laikā var rāpojot (burtiskā nozīmē, jo ūdens ir trīsdesmit centimetrus dziļš) apskatīt koraļļus un mazas zivtiņas.

03577-dsc06268

Dzīvojot M&A, visas ēdienreizes gatavojam paši, pārtiekot galvenokārt no garšīgajiem no Amerikas ievestajiem steikiem. Pirmajā vakarā satiekam arī diedelnieku baru  – kaķīšus. Šī nu kļūst par pirmo reizi atvaļinājumā, kad nopērkam kaķu barību un turpmāk katru vakaru barojam izkāmējušos filipīniešu kaķus. Izrādās, ka par kaķu barību interesējas vēl kāds – krupji! M&A teritorijā dzīvo ārkārtīgi liels krupju daudzums, un dažs labs ir tikai mazliet mazāks par kaķēnu! Pa vakariem vērojam milzīgos krupjus un iemiegam, klausoties to dārdošās dziesmas un citas džungļu skaņas.

04934-dsc08404

Iegriežoties pilsētā vēl divreiz paēdam Rock Island Cafe un vienreiz restorānā MogMog pilsētas centrā, kas par ķiplokos ceptu zivi, garnelēm, rīsiem un vienu Pepsi uz abiem mums atnes $60 rēķinu (“zivs bija uz svara un smaga”), vairs šeit neiegriežamies. Lai arī MogMog var pagaršot tradicionālo sikspārņu zupu un citus neparastus ēdienus, mēs neriskējām. Tiem, kas izlasīs Mendijas Etpisones grāmatu, būs skaidrs kāpēc!

04570-dsc08062

Pie mājiņas saimnieces mums ir arī norezervēta automašīna – Mazda Demio ar automātisko ātrumkārbu, (iekļautu apdrošināšanu) $47 dienā. Tā kā pēdējais benzīntanks ir gandrīz otrā salas galā, mašīnu saņemam ar 7/8 bākas un tādu arī atdodam. Šī gada maijā pirmoreiz braucām ar automašīnu, kurai stūre labajā pusē Īrijā, te nu otrā pieredze, tikai ceļš gan tāpat kā pie mums, jo noteikumi kā Amerikā. Iemesls kāpēc tik daudzām automašīnām stūre ir otrā pusē ir vienkāršs – tās visas nākušas no Japānas. Automašīnai gan visu laiku deg dzinēja brīdinājuma lampiņa un mums dažreiz sajūk, kur ir slotiņas un kur pagrieziena rādītāji. Pirmajā dienā mūs arī sagaida pārsteigums, jo automašīnas sēdeklī atrodam kādas citas automašīnas atslēgas.

05400-dsc08768

Babeldoabā ir tikai viena lielā apļveida šoseja, pa kuru var aizbraukt uz jauno galvaspilsētu Ngerulmundu un tur esošo jaunāko apskates vietu salā – Kapitoliju. Pa ceļam ir arī ūdenskritumi, dažādas ar II pasaules karu saistītas apskates vietas un akmens monolīti. Lai arī maksimālais braukšanas ātrums šeit ir vien 30 jūdzes stundā, visi brauc ātrāk. Kā vēlāk stāsta Arlene, viņu policistiem nemaz neesot radari! Policijas mašīnas pāris reizes manām tieši pilsētā. Braukšana pa lielo šoseju te ir diezgan viegla, bet Kororas centrā galvenā iela gan ir teju neizbraucama – automašīnu daudzums šeit ir neiedomājams, un teju visās diennakts stundās ir sastrēgums, un, nogriezties pa kreisi vai izbraukt laukā, var tikai kādam izlienot priekšā. Šeit nav pieņemts palaist, šeit ir pieņemts ielīst! Arlene mums arī izstāsta, ka kamēr celts šis ceļš un ievesti vjetnamiešu strādnieki, uz salas pazuduši visi klaiņojošie suņi. Strādniekiem pateikts, ka tos visus drīkst ķert apēšanai, ko viņi arī izdarījuši. Klaiņojošie suņi tagad gan atkal ir nopietna problēma Palau.

01081-dsc05228

Ngardmau ūdenskritums

Viena no galvenajām apskates vietām uz lielās salas ir Ngardmau ūdenskritums, kas ir augstākais ūdenskritums Palau (aptuveni 30 metri) un lielākais ūdenskritums Mikronēzijā. Ieejas maksa ir $10 no cilvēka, uz šejieni  būtu ieteicams nākt apmākušās dienās, bet gluži ne lietusgāzes laikā. Saulainās dienās kāpiens atpakaļ kalnā būs diezgan intensīvs.

04536-dsc08029

Lai arī pie ieejas izsniedz kāpjamos kokus, vajadzētu vilkt ērtus apavus, tāpat arī, ja grib ielīst kaut kur dziļāk džungļos, noteikti jāvelk garās bikses, jo šeit augiem ir asas lapas. Ja negribas iet ar kājām, visu ceļu turp un atpakaļ var mērot par viensliežu dzelzceļu ($25 turp-atpakaļ vienam cilvēkam). Tomēr ieteiktu izstaigāt pašiem, jo ir interesanti vērot aizaugošās sliedes, kas šeit ir no japāņu laikiem, kad šeit raka boksītu un apstāties apskatīt augus un sēnes.

04529-dsc08022

Pārgājiens pa džungļiem ir diezgan skaists – ir iekopta taka ar pakāpieniem, un vēlāk var izvēlēties iet gar upi un daudzajiem mazajiem baseiniņiem (šeit ir diezgan slidens!), vai arī pa džungļiem. Pie paša ūdenskrituma ir dēlīšu taka, līdzīga kā mums Ķemeros, interesants iekaramais tilts un arī vieta, kur papusdienot. Pēc lietus ūdenskritumā bija ļoti daudz ūdens, tāpēc mēs neriskējām līst iekšā, bet citi tur iet arī peldēties. Kāda foruma atsauksmēs gan bija rakstīts, ka kādam bērnam uz galvas esot uzkritusi liela zivs, pēc kā bijis neliels smadzeņu satricinājums.

04613-dsc08098

Akmens monolīti

Braucot tālāk uz salas ziemeļiem, var aizbraukt līdz akmens monolītu parkam, ko daži atsauksmēs slavē par otru Lieldienu salu, citi saka, ka galvenā atrakcija ir iekšā laidējs un samaksa ir pārāk liela.

04789-dsc08261

Par $5 no cilvēka var apskatīties akmeņus, kuros savulaik bijušas saskatāmas izgrebtas sejas, un tie it kā bijuši plānoti kā tradicionālās palauiešu mājas bai pamati. No ieejas paveras arī skaists skats uz visu apkārtni, redz gan aizaugušos džungļus, gan arī koraļļu rifu, saulainā dienā šeit tiešām ir skaisti! Tomēr no akmeņiem ir tiešām maz kas palicis, un tagad zinātnieki saka, ka akmeņi, iespējams, nav nemaz tik seni, kā domāts, ņemot vērā, cik ātri dilst izgrebtās sejas. Uz salas ir atrodami vēl citi akmens veidojumi, tādi kā akmens zārki, kā arī redzami petroglifi.

04798-dsc08270

II pasaules kara objekti

Palau vēsture ir cieši saistīta ar Japānu, pēc salu iekarošanas gadsimta sākumā, trīsdesmitajos gados Palau tika pārveidota par slēgto militāro teritoriju, daudzi iedzīvotāji bija spiesti pārcelties uz džungļiem un iztikt no tā, ko izaudzē paši. Japāņi izveidoja ceļus, komunikācijas sistēmas, un pirms II pasaules kara Palau dzīvoja gandrīz 30 tūkstoši japāņu (un vien 7 tūkstoši palauiešu).

05305-dsc08673

Vairums tūristu, kas interesējas par vēsturi, dodas uz Peleliu salu apskatīt kauju vietas, taču arī lielajā salā ir vairāki apskates punkti, tādi kā japāņu komunikāciju centrs un bāka. Par ieeju bākā bija jāmaksā $5 no cilvēka un, diemžēl jāsaka, ka ne tur bija ko redzēt no drupu viedokļa, ne skata, savukārt pie komunikāciju centra ieraudzījām zīmīti – apmeklētājiem jāiegādājas biļete Airai štata birojā, $25 no cilvēka! Tobrīd pie mums pienāca dīvaina paskata vīrietis, kurš izskatījās, ka strādā celtniecībā turpat blakus un teica  – dodat tik šurp $25, ja jums dārgi, lai tikai viens no jums ieiet apskatīties! Šis bija vienīgais krāpnieks, ko satikām visa brauciena laikā, naudu viņam nedevām, teicām, ka samaksa nav adekvāta. Par divdesmit pieciem dolāriem no cilvēka, apskatīt tuvāk sarūsējušu tanku, ko jau redz no ceļa, noteikti nav vērts! Prom ejot viņš vien nobubināja, ka re, viesnīcām gan mums neesot žēl naudas. Kopsavilkumā, ja vien nav īpaši dziļa interese par II pasaules karu, uz šiem objektiem laiku nav vērts tērēt. Vienīgais izņēmums ir nirēji, kas iecienījuši nirt vrakos, kuru šeit okeānā netrūkst.

04865-dsc08335

Bai māja

Turpat netālu pie japāņu komunikācijas centra atrodas tadicionālā bai māja. Bai mājas bija pulcēšanās vietas cilts virsaišiem un vīriešiem, sievietes iekšā nelaida (izņemot tās, kas vīriešus izklaidēja), šādos namos arī tika izguldīti pirmie atceļojušie eiropieši.

04852-dsc08322

Diemžēl uz aptuveni 100 gadus veco māju nav nekādu norāžu. Braucot pa lielo šoseju no Kororas, pie lielā krustojuma ar benzīntanku jābrauc kā uz lidostu, bet tad garām pagriezienam uz lidostu un tikai taisni uz priekšu, garām Amerikas vēstniecības objektam, līdz pašā galā pa kreisi un tur tā arī ir. Lai arī bai mājai it kā esot aprūpētājs, kas iekasē maksu gan par apskati, gan fotografēšanu, nevienu citu cilvēku šeit nemanījām. Turpat netālu pa ceļam var novērtēt arī jauno, betonēto bai māju.

04859-dsc08329

Kapitolijs

Viena no krāšņākajām mūsdienu ēkām Palau ir Kapitolijs – tas izskatās gandrīz tieši tāds pats kā Vašingtonā vai Havanā, tikai dzeltens, un, paklapējot pa tā sienām, rodas iespaids, ka tas ir celts no putuplasta! Izrādās, naudu tā celšana iedevusi Ķīna un arī Eiropas Savienība. Trijos pēcpusdienā Kapitolijā viss bija tukšs un kluss. Izstaigājām plašo dārzu un pagalmu, nemanot gandrīz nevienu cilvēku. Šķiet, arī šeit valstsvīriem nav nekāds garais darba laiks!

05346-dsc08714

Brīdī, kad apmeklējām Palau, notika aktīva priekšvēlēšanu kampaņa, jo bija nepieciešams ievēlēt gan jaunus senatorus, gan prezidentu. Jau atkal, tāpat kā ASV, arī šeit ceļa malās tiek izveidotas kandidātu reklāmas, pietam, krustojumos to bija tik daudz, ka bija grūti pamanīt ceļazīmes! Arlene stāstīja, ka patiesībā ārzemēs dzīvo vairāk palauiešu nekā uz vietas, tāpēc būtībā valsts nākotni nosaka tie, kas nemaz vairs tur nedzīvo. Viņa pati ir dzimusi Guāmā, un viņai ir vien uzturēšanās atļauja, jo viņa ir precējusies ar vietējo, tādēļ balsot viņa nevar. Uz viņu arī attiecas visi tie paši nodokļi, kas tūristiem, piemēram, izbraukšanas nodeva.

05311-dsc08679

Etpison muzejs

Viena no bijušajiem Palau prezidenta dēla sieva Mendija Etpisone, kas uz Palau atbrauca kā niršanas instruktore no Nīderlandes, ir ne tikai sarakstījusi vairākas grāmatas par Palau, bet arī nodibinājusi muzeju, kura var apskatīt ekspozīcijas par Palau vēsturi, uzzināt par tradicionālo naudu – stikla krellītēm, kas aizvien tiek izmantotas dažādos darījumos starp klaniem, kā arī apskatīt krāšņu gliemežvāku kolekciju.

04869-dsc08339

Carp ēdamzālē bija viena viņas izdotā grāmata, ko viņa sarakstījusi atzīmējot trīsdesmit gadus Palau, un patiesībā, tā ir ļoti interesanta! Šeit aprakstīts gan par dabu, gan tradīcijām, gan vēsturi. Iespējams, kā suvenīrs šī grāmata ir par smagu, bet to noteikti ir vērts vismaz pašķirstīt.  Ieeja muzejā gan nav lēta, $10 no cilvēka, un tur būs ko darīt aptuveni pusstundu vai četrdesmit piecas minūtes. Starp citu, muzejā ir arī skaists suvenīru veikals, kur var iegādāties pulētus gliemežvākus (pašsalasītos izvest nav atļauts), rotaslietas, kokgrebumus un magnētus. Citviet pilsētā var nopirkt arī Palau gatavotos cepumus un japāņu tradicionālo alkoholu. Iepirkšanos noteikti nevajadzētu atstāt uz lidostu, jo tur šīs preces maksā pat divas reizes dārgāk nekā WCTC vai suvenīru veikalos. Suvenīru cenas Palau ir dārgas. Magnēts maksā $4-6, cepumu kastīte $5-10.

04940-dsc08410

Avio tūre

Dzīvojot M&A, katru dienu pirmais, ko mēs darījām, bija apskatīties, kāds laiks laukā un pārbaudīt laika prognozi. Piecas dienas no vietas lija un lija. Veiksmīgi paguvām apskatīt akmens monolītus saulainā laikā, tomēr mums visvairāk gribējās izbraukt avio tūri virs skaistajām salām, un tur nu gan bija nepieciešams saulains laiks! Jau kādā no iepriekšējām dienām bijām aizbraukuši līdz lidostai, kur slēgtajā teritorijā atrodas Pacific Mission Aviation angārs.

04943-dsc06337

Par laimi, tobrīd kāds puisis tīrīja mazo lidmašīnu pie žoga, un, kad viņam pamājām, viņš pienāca pie mums, iedeva brošūru ar telefona numuru un teica, lai zvanam, kad gribam lidot. Stāstīja, ka parasti vietas uz nākošo dienu aizpildās iepriekšējās dienas divos-trijos pēcpusdienā, kad tūristi atbrauc no ekskursijām un plāno nākošās dienas braucienus. Taču, pieteikt tūri, kas maksā $180 no cilvēka un riskēt, ka laiks nebūs labs, negribējās vis, tāpēc gaidījām saulainu rītu.

05063-dsc08438

Beidzot, vienu dienu pirms braukšanas mājās šāds saulainais rīts pienāca! Uzreiz zvanījām pieteikties uz tūri desmitos (jo teju stunda paiet braucot ceļā), un izrādījās, ka esam vienīgie uz šo laiku (ietilpība ir pieciem pasažieriem)! Tā nu, mēs divi un vācu pilots, kurš jau divus gadus dzīvo Palau, iekāpām mazajā Cessna lidmašīnā, kurai uz tūres laiku var noņemt vienas no durvīm.  Lai arī durvis ir noņemamas, ieteiktu tur sēdēt tikai tiem, kam ir liela, smaga profesionālā tehnika, kas ir labi piefiksēta pie rokām vai citviet pie ķermeņa. Bildēšana ar telefonu no atvērtām durvīm, visdrīzākais, beigsies ar telefonu okeāna dibenā. Lidmašīnas logi ir tīri un cauri tiem arī sanāk ļoti labas fotogrāfijas.

05122-dsc08497

Pirms iekāpt lidmašīnā mums iedeva glābšanas vesti, izstāstīja īsu drošības instrukciju un uzlika austiņas ar mikrofonu, lai varam sarunāties un devāmies ceļā! Šis 40 minūšu lidojums noteikti paliks atmiņā kā viens no skaistākajiem iespaidiem Palau. Fantastiskās mazās saliņas, redzējām pat nogrimušu kuģi, kā arī visas niršanas vietas kur bijām, Carp salu no augšas un arī slavenās 70 islands! Pilots palidoja virs visām galvenajām apskates vietām un par katru kaut ko nedaudz pastāstīja. Patiesībā, tas bija skaists noslēgums, lai novērtētu iepriekš redzētā mērogus un noorientēties, kur īsti kas atrodas.

05171-dsc08544

Aizbraucot

Pienāk pēdējā diena Palau un esam lidostā par ātru – viss ir ciet. Uzgaidāmajā telpā nav kondicioniera un kož odi. Divas stundas pirms reisa beidzot tiek atvērtas durvis, pie kura ātri vien sastājas rinda. Izrādās, šeit izsniedz iekāpšanas kartes, kas visiem pasažieriem jau ir laicīgi izdrukātas! Tās tiek sameklētas lietā kastē, kur ir nobružātas lapas ar visiem alfabēta burtiem. Pēc kartes saņemšanas dodamies pie reģistrācijas lodziņa nodot somu. Uz lielas lapas tiek pierakstīti mūsu lojalitātes karšu numuri (kurus vēlāk ieliks sistēmā), un izrakstīti bagāžas taloni. Jā, izrakstīti, ar roku! Tādas 40 cm garas strēmeles. Pajautājam, vai iespējams piereģistrēt bagāžu līdz Rīgai, neskatoties uz to, ka posma Amsterdama-Rīga biļete mums ir pirkta atsevišķi? Jā, protams! Lidojumu plāns gan tik sarežģīts, ka visu lidostu nosaukumi lāga nesalien uz papīra strēmeles, un vēlāk ar somām noņemamies katrā lidostā pa ceļam, tomēr līdz Rīgai tās tiešām tiek. Tālāk jādodas uz bagāžu skanēšanu, līdz beidzot somas tiek uzkrautas uz lentas. Tad jākāpj uz citu stāvu, jāsamaksā $50 izbraukšanas nodeva, jāiziet pasu kontrole un jānoskenē rokas bagāža. Drīz vien jau esam uzgaidāmajā telpā, no kuras tad tālāk dodamies uz iekāpšanu lidmašīnā.

05459-dsc08824

Kopsavilkumā

Palau aizvadītas nedaudz vairāk nekā divas nedēļas un tā vien šķiet, ka izdevies apskatīt visus galvenos apskates objektus! Vai brauktu uz Palau vēlreiz? Noteikti! Pēc gada vai diviem, kad atjaunosies medūzu ezers, tomēr gribētos nopeldēties oranžu medūzu ezerā. Droši vien būtu interesanti ar izbraukt vairāku dienu tūri pa salām ar kaijakiem. Tomēr visvairāk vēlreiz gribētos redzēt krāšņos zemūdens dzīvniekus.

01215-dsc05968

Vai es ieteiktu braukt uz Palau citiem? Nirējiem – noteikti! Nenirējiem – ja var atļauties, protams! Taču Lonely Planet ne velti ir atzīmēts, ka Palau ir vieta, kur īsti nav vērts braukt ar bērniem, jo viņiem tur nebūs ko darīt. Pilsētas centrā ir akvārijs, ko būs interesanti apskatīt nenirējiem un ir iespēja izbraukt satikt delfīnus, taču šī nebūs vieta, kur laiski atpūsties pludmalē kaut vai tāpēc, ka uz salas ir tikai kādas divas viesnīcas ar pludmali. Taču noteikti ir interesanti apmeklēt valsti, par kuru ir zināms tik maz, un kurai apkārt tūkstošiem kilometru attālumā nav nevienas dzīvas dvēseles.

01592-dsc05597

Praktiski

Aviobiļetes:

  • Amsterdama-Bangkoka-Taipeja (nakts Taipejā)-Korora un tāpat atpakaļ, 330 eur no cilvēka
  • Rīga-Amsterdama un atpakaļ, aptuveni 100 eiro no cilvēka (pērkot par PINS, bet piemaksājot par nododamo somu + nodokļi)

03535-dsc07288

Viesnīcas, kurās palikām:

  • DW Motel, 80 dolāri par nakti, bez brokastīm (+ pilsētas nodoklis) http://www.dwmotel-palau.com/ info@dwmotelpalau.com
  • Carp Island Resort, 120 dolāri par nakti, ar brokastīm + 12% nodoklis +5% tīrīšanas nodeva http://www.carpislandresort.com/ infocarpisland@gmail.com
  • M&A Riverside Beach Bungalows, 145 dolāri par nakti + 12% nodoklis +5% tīrīšanas nodeva http://www.marivsidebungalows.com/ marivsidebungalows@yahoo.com
  • Kā alternatīva dzīvošanai uz salas ir dzīvošana uz kuģa, piemēram, Rock Islands Aggressor. Parasti ir iekļauta neierobežota niršana un ēšana, taču izmaksas tāpat ir iespaidīgas. Vieta uz kuģa jārezervē laicīgi. Vislabākais variants tiem, kas plāno tikai nirt un nevēlas pavadīt laiku uz salas, kā arī ir pilnīgi droši, ka uz ūdens viņiem nepaliek slikti.

02358-dsc06111

Transferi:

  • No Kororas uz Carp ar laivu $37.50 vienā virzienā no cilvēka
  • No Kororas piestātnes uz M&A 35.7 vienā virzienā no cilvēka
  • No lidostas uz Kororu $15 vienā virzienā no cilvēka
  • No M&A uz lidostu $25 vienā virzienā no cilvēka.

04581-dsc08072

Niršana, auto noma un ekskursijas:

  • Auto noma bija $47 par dienu, ar apdrošināšanu, rezervēta M&A viesnīcā
  • Niršana: $130 par divu daivu braucienu; ekipējums: BCD, hidra, regulators – $12 katrs dienā, zābaki, pleznas – $5 katrs dienā; maska – $2.50 dienā. Ekskursija uz Rock Islands $110 no cilvēka, minimums trīs cilvēki. Lai uzturētos salās (arī nirtu), nepieciešama atļauja, $50 no cilvēka, derīga 10 dienas
  • Lielākajā daļā apskates punktu tikai divas cenas $5 vai $10 no cilvēka, vietējiem lētāk
  • Avio tūre $180 no cilvēka
  • Izbraukšanas nodeva no Palau $50 no cilvēka.

05411-dsc08776

Ēšana:

  • Rock Islands Cafe: nūdeles $5, 20 cm pica ar vienu piedevu $14, ledus tēja $1.75
  • MogMog: garneles, rīsi, cepta zivs un viens pepsi uz abiem – $60. Lai arī bija bezmaksas maza zupas krūzīte un nedaudz tējas, otrreiz par šādu cenu negājām
  • Carp: vakariņas $25 no personas – zupa, rīsi, sashimi, sautējums, gaļa, dažas augļu šķēlītes un dzēriens. Kad palūdzām sashimi vietā labāk dot augļus, sashimi vairs nedeva, bet augļus vairāk arī ne. Ar vienu porcija pilnīgi pietiek diviem cilvēkiem. $15 pusdienas, bet ēdām tikai tās, kas bija iekļautas niršanā – parasti bija kastīte ar rīsiem, viena apelsīna daiviņa un nedaudz gaļas
  • M&A: brokastis $20, pusdienas $15-20, vakariņas $28 no personas, nepasūtījām.

02377-dsc06130

Cenas veikalos:

  • Divas saldētas, plānas (jēlas) steiku šķēles $6
  • Celestial Seasonings tēja $4
  • Kola ap $1
  • Alus sākot no $1.10
  • Palau suvenīru cepumi $5 mazā kastīte (burtiski 5 cepumi iekšā)
  • 2 l ūdens pudele $1.85
  • Pretodu līdzeklis $10

02299-dsc06052

Lietas, kas obligāti jāpaņem līdzi vai jānokārto:

  • Skaidra nauda, vai arī tā jāizņem bankomātos. Lidostā blakus tualetēm ir bankomāts, tādēļ naudu var izņemt arī uzreiz atlidojot
  • Pretodu līdzeklis
  • Saules krēms ar SPF 50
  • Putas apdegumiem (ar visu krēmu tomēr gadās visādi), jo Palau ir tikai atsāpinošie līdzekļi, bet nav Pantenol putas
  • Citi nepieciešamie medikamenti (tomēr diezgan daudzus medikamentus var nopirkt uz vietas – ASV pazīstamos zīmolus)
  • Saulesbrilles un cepure
  • Viens dvielis, noderēs ekskursijās
  • Pončo lietusmētelis, ja ir maz laika un dosies pārgājienos arī lietus laikā
  • Apdrošināšana, ar iekļautu medicīnisko evakuāciju – Palau ir ļoti minimāla veselības aprūpe un nopietnu veselības problēmu gadījumā būs jālido uz Filipīnām vai Taivānu. Noteikti niršanas apdrošināšana, ja plāno nodarboties ar zemūdens aktivitātēm!

02382-dsc06135

Kā vienmēr, visu fotogrāfiju autors ir mans vīrs Jēkabs Andrušaitis.

Novērtē arī stāstu par Palau Pieci LV raidījumam “80 dziesmas ap zemeslodi”!


Pievienot komentāru