Ceļojums uz Maltu: ko redzēt, kur palikt un kā pārvietoties Maltā

Kādas ir labākās apskates vietas Maltā, kad uz turieni doties un kā saplānot individuālo ceļojumu bez tūrisma aģentūras uz Maltu? Viens no populārākajiem, salīdzinoši jaunajiem tiešajiem galamērķiem no Rīgas ir Malta, un arī man nesen tur bija iespēja paviesoties.

Sakot dzīvei “jā!” Mēs kādā vakarā ar draudzenēm dodamies uz Rīgas lidostu, izvēlējušās ceļojuma galamērķi vien dažas stundas pirms lidojuma – un tā ir Malta! Tiešais lidojums mums ir ar airBaltic (lidojumi divas reizes nedēļā – ceturtdienās un svētdienās) un tas aizņem vien trīs ar pusi stundas, un tikmēr gan mazliet paguļam (jaunajā A223-300 lidmašīnā kājām tiešām ir gana daudz vietas!), gan ieturam izcili garšīgu maltīti – pīli ar zirņu biezeni un bietēm, un mazsālītu lasis ar olu, kā arī kūciņu.

Mēs trīs esam pazīstamas jau kādu laiku, taču šajā kompānijā ceļojam pirmoreiz – Linda ir uzņēmēja, kas strādā tirdzniecības jomā, Maija strādā sabiedrisko attiecību sfērā un par mani bloga lasītājiem jau sen viss ir zināms 🙂 Šogad pavasarī man radās doma – varbūt kaut kur jāaizbrauc kopā? Tā nu vasaras nogalē tapa mūsu brauciens. Šāda veida ceļojums mums trijām ir pirmoreiz – pilnīgi bez jebkāda plāna, pat bez pirmās nakts viesnīcā rezervācijas. Taču mums piemīt piedzīvojuma gars, un vien dažas minūtes pirms iekāpšanas lidmašīnā bijām ātri sameklējušas viesnīcu, kurā iespējams ierasties arī nakts laikā un kas ir kājām ejamā attālumā no lidostā.

Līdzīgi raksti:

Parīze pavasarī

Ko nepalaist garām Barselonā

Kā nokļūt Maltā?

No Rīgas uz Maltu pieejami tieši reisi, piemēram, ar airBaltic. Laicīgi pērkot un akciju laikā biļetes vienai personai turp-atpakaļ maksās ap 100 eiro.

Kad braukt uz Maltu?

Malta ir viena no vissiltākajām vietam Eiropā, un ne velti, jo tā atrodas Vidusjūras tālākajā Eiropas daļā. Augustā, kad tur viesojāmies mēs, katru dienu temperatūra bija aptuveni 33 grādi. Ļoti silts laiks te saglabājas līdz pat decembrim. Gada aukstākais mēnesis ir janvāris, kad dienā gaisa temperatūra būs līdz 18 C, bet naktī parasti nenokrīt zemāk par 6 grādiem. Ūdens temperatūra Maltā ir augstākā Eiropā! Vasarā tā ir virs 25 grādiem, decembrī gaiss un ūdens ir aptuveni 18 grādus silts. Pavasarī gan ūdens līdz pat maijam būs vēsāks – 15-17 grādi. Tāpēc Malta ir lielisks galamērķis, kur doties rudenī, lai pagarinātu vasaru un pludmales atpūtu, bet pavasarī, kad pēc mazliet lietainākas sezonas uzplaukst kalnu nogāzes, pēc agrāka pavasara!

Cik ilgu laiku pavadīt Maltā?

Uz Maltu var braukt gan uz pagarinātu nedēļas nogali izpeldēties, atpūsties un pabaudīt kultūru, gan arī garākā ceļojumā. Mēs Maltā pavadījām nedēļu, un šķita, ka lielāko daļu zināmāko apskates vietu mēs redzējām, taču palika pāris objekti, uz kuriem nesanāca laika aizbraukt. Tā ka droši var doties arī uz ilgāku laiku! Maltā būs ko darīt gan nirējiem, jo šeit ir daudzas izslavētas Vidusjūras niršanas vietas, gan ģimenēm ar bērniem, jo būs ko pasākt arī ar atvasēm, un kultūras mīļotājiem – Mdinas pilsēta ir vieta, kurā atgriezties vēl un vēl!

Kādas naktsmītnes izvēlēties Maltā un cik tas maksā

Katrā no salām var droši izvēlēties vienu viesnīcu, kurā bāzēties un no tās apskatīt visu salu. Tā kā mēs ielidojām nakts vidū, un gribējām viesnīcu, kurā iespējams numurā iečekoties arī tik vēlu, bija svarīgi, ka viesnīcai ir diennakts recepcija vai kodu atslēga ieejai. Beigu beigās paņēmām viesnīcu ar kājām ejamā attālumā no lidostas un nenožēlojām to ne brīdi!

Maltā palikām Talbot & Bons Boutique Hotel – pilnīgi jauna viesnīca, ar baseinu, pirmā nakts caur booking 150 eur (gulta +dīvāngulta superior numurā), tālāk uz vietas ap 100 eur par nakti (gulta + papildgulta parastajā numurā), ar brokastīm. Rezervējot pa tiešo, cenā ir iekļauts minibārs (ļoti daudz bezalkoholisko dzērienu, kā arī vīns, sidrs, alus).

Gozo labākajai atpūtai prom no pūļiem ieteicams palikt salas dienvidrietumu pusē. Kādreizējā miljonāru villa ar lielu privāto baseinu nupat kā kļuvusi par Cesca Boutique Hotel – 180 eur par nakti (gulta + dīvāngulta) ar brokastīm, arī absolūti jauna viesnīca, ar baseinu, klinšu ieskautu 18 numuru paradīze Munšarā (Munxar), kurā ieklausīties cikāžu dziesmās. 15 minūšu gājiens līdz Šlendi (Xlendi) ostai ļaus baudīt vakariņas labākajos pilsētas restorānos, bet uz nakti atgriezties klusumā.

viesnīcas un viesu namu ieteikumi Maltā

Transports – autobusi, taksometri un nomas auto Maltā

Uz salas dažas reizes izmantojām autobusus (2 eur pieaugušajam, jāmaksā šoferim, labāk precīzu naudu), autobusiem ir labs “pārklājuma” tīkls, taču ar daudzajām pieturvietām sanāk mazliet ilgāka braukšana nekā, piemēram, ar taksi. Autobusi apstājas tikai pieturās, kur tos apstādina (jānospiež Stop poga vai jāizstiep roka, ja esi uz ielas). Maltas salā izmantojām arī Taxify, auto vienmēr bija klāt dažu minūšu laikā, diemžēl Gozo salā tas nav pieejams un tur braucām ar parasto taksometru. Jau ostā iepazināmies ar vienu vadītāju, kura numuru dažas reizes izmantojām, citās reizēs palūdzām, lai mums taksometru sarunā kafejnīcās un restorānos. Tā braucām arī kadā naktī ļoti autentiskā autiņā no 80-tajiem, ar atbilstošu mūziku un roķīgu onku pie stūres.

Vai Maltā ir vērts ņemt nomas auto? Es tomēr teiktu, ka nē. Sākotnēji gribējām nomāt auto, bet beigās, taču sarēķinājām, ka tā sanāks ne tikai tikpat dārgi vai pat dārgāk, nekā ar autubusu un taksometru, bet arī vairāk stresa – braukšana pa nepierasto ceļa pusi, daudzviet ļoti, ļoti šaurās ielas un problēmas ar stāvvietu. Maltā pilnīgi mierīgi var iztikt bez nomas auto! Ja tomēr nolemj par labu īrei, pieejamas arī zināmās nomas kā Europcar.

Ko ņemt vērā, dodoties uz Maltu

• Laicīgi noskaidro, līdz cikiem strādā recepcija viesnīcai un kā tiksi numuriņā, ja ierodies pēc tās slēgšanas! Meklē viesnīcu, kur ieeja ir ar durvju kodu vai arī tā strādā visu diennakti.
  • Dažas viesnīcās piedāvā elektrības pārejas, bet ne visas – drošāk ir paņemt savu (tāda pati, kā Lielbritānijai domātā).
  • Braukšana notiek pa ceļa kreiso pusi.
  • Maltā nav upju vai ezeru, tāpēc dzeramo ūdeni iegūst no atsāļota jūras ūdens. Lai arī ūdeni var dzert no krāna, tas ir izteikti negaršīgs – mēs pārsvarā dzērām ūdeni tikai pudelēs. Arī vārot tēju, piegarša nepazūd, un pēc pāris dienām ļoti ātri varēsi novērtēt, kurās kafejnīcās vāra tējainūdeni no krāna, bet kurās, nē. Ļoti daudzas tējas krūzītes palika neizdzertas.
  • Cenu līmenis līdzīgs kā Rīgā, dzērieni kafejnīcās lētāki – daudzviet tēja maksāja 1.25-2 eur.
  • Vasaras laikā svētdienās pilsētās tiek svinētas “festas”, vietējo svēto aizgādņu svētki, lielākā daļa ir no maija līdz septembrim, bet daži ir arī citos mēnešos. Ir vērts noskaidrot, kurā pilsētā tie notiek apmeklējuma laikā un aizbraukt apskatīties! Mūs vietējie arī brīdināja, ka šo “festu” dēļ daudzi cilvēki ņem brīvu arī pirmdienu, lai atpūstos, tādēļ arī pirmdien pludmales un slavenākās apskates vietas būs pilnas.

Galvenās apskates vietas Maltā, ko nepalaist garām

Mdina, Malta – senā pilsēta ar 300 pastāvīgajiem iedzīvotājiem – man patika daudz, daudz labāk par jebkuru citu pilsētu Maltā!

Comino sala – Zilā Lagūna, klintis, līcīši – ar privātu laivu – tur jādodas pirms cilvēku masām, – izpeldies dzidrā ūdenī, snorkelē pie alām, apbrīno klintis no ūdens. Mēs samaksājām 210 eur par 4 h laivas īri Šlendi pilsētā Gozo un tas bija viens no skaistākajiem piedzīvojumiem! Laivā pietiks vietām 6 cilvēkiem, tāpēc šo braucienu labāk ņemt lielākā grupiņā.

Šlendi pilsēta Gozo salā – skatu torņi ar dzelteno smilšakmeni, sāls ieguves baseini, alas un miers, dodies pārgājienā uz Sannap klintīm

Megalītiskie tempļi – 5500 gadus vecie tempļi, kas senāki par piramīdām. Uz abām salām ir seši tempļi, kas iekļauti UNESCO mantojumu sarakstā. Senākais ir Ġgantija templis Gozo salā. No šiem tempļiem nevajag gaidīt skaistas freskas un izsmalcinātu arhitektūru – tie vairāk domāti apbrīnošanai, ka cilvēki šeit dzīvojuši jau tik senā pagātnē.

Saint John’s Co-Cathedral – krāšņa 16.gadsimta katedrāle Valletas centrā, kas ir viens no spilgtākajiem baroka arhitektūras piemēriem Eiropā. Zeltītās dekorācijas iekšpusē, smalkās zemē iemūrētās kapa vietas un atsevišķā zālē izstādītai Karavadžio gleznas oriģināls padara to par interesantu apskates vietu vēstures mīļotājiem.

Labākie restorāni

Pirate’s Galley – cepta zobenzivs, Xlendi, Gozo

Ir-Rizzu – astoņkājs – zvejnieku ciemata šarms, Marsaxlokk, Malta

Ocean’s Basket – jūras velšu plate diviem, St.Peter’s Bay, Malta

Fontanella Tea Garden – pēcpusdienas tēja un apelsīnu mandeļu torte, Mdina, Malta

Pirmie iespaidi Maltā: lidojums uz Maltu, viesnīca un baseina atpūta

Lidojuma ilgums ir trīs ar pusi stundas un laiks paiet ļoti ātri. Nolaižoties Maltas lidostā, gaismiņas zem lidmašīnām izskatās kā naksnīgas debesis ar zvaigznājiem zem kājām. Pēc lidojuma piepildās kāds mans ļoti sens sapnis – es tieku iekšā pilota kabīnē! Protams, to iemūžinām arī foto!

Mūsu viesnīca tiešām izrādās vien 10-15 minūšu gājiena attālumā, Gudžas pilsētā. Durvju kods ir jau iepriekš atsūtīts epastā un foajē mūs sagaida vēstulīte ar instrukcijām, kā atrast numuriņu. Uz to dodamies caur senatnīgo pagalmu – viesnīca atrodas 400 gadus vecā namā, kas vien dažus mēnešus atpakaļ renovēts. Esam rezervējušas trīsvietīgo numuriņu, tāpēc mums ir viena lielā divguļamā gulta un viena dīvāngulta. Vannasistaba izskatās kā dizaina žurnālā un skats pa logu ir uz zilgani izgaismoto baseinu.

Nākamajā rītā pamostamies vien īsu brīdi pirms brokastu beigām, un ātri skrienam lejā. Kruasāni, augļi, eko sulas un tēja, siers un salami, kā arī burvīga brokastu vieta – tas pats senatnīgais iekšpagalms, kuram naktī gājām cauri! Pēc brokastīm dodamies uz baseinu, un jāatzīst, tur arī paliekam visu dienu! Mājās sakrājies nogurums un pirmā diena paiet sarunās, peldoties un lasot grāmatas. Viena no viesnīcas īpašniecēm mums uz kartes atzīmē skaistakās vietas apkārtnē, un tikai pret vakaru saņemamies doties uz vienu no tuvāk esošajām apskates vietām piknikā. Mēs ejam cauri Gudžas pilsētai, kas bija apdzīvota jau aizvēsturiskos laikos, un pārsteidz klusums tās ielās. Pa brīdim pa šaurajām ieliņām aizbrauc kāda maza mašīnīte, un pie dažām durvīm sēž cilvēki, lielākoties, vecāka gada gājuma. Vakara gaisma paspilgtina medaini dzeltenīgo namu krāsu, un atsevišķi dekoratīvie augi vijas pa sienām. Gandrīz uz katra nama ir Dievmātes bildīte vai kāda statuja. Šur tur mana maltiešu krustus.

Par mūsu pirmo apskates vietu Maltā kļūst Mnajdra un Ħaġar Qim tempļi, kas ir divi no sešiem UNESCO mantojuma sarakstā iekļautajiem Maltas megalītiskajiem tempļiem. Tempļi šajā laikā ir ciet, taču mums līdzi paņemts viss vajadzīgais vakara piknikam, un tempļus vērojam caur žogiem, garām ejot. Šīs vairāk nekā 5000 gadus vecās celtnes  (Ħaġar Qim celtniecība uzsākta ap 3700-3200 gadu pirms mūsu ēras) ir vienas no vecākajām reliģiskajām celtnēm uz pasaules. 2001.gadā Mnajdras templi būtiski nopostīja vandāļi, sabojājot ap 60 akmeņiem un sazīmējot uz tiem grafiti, UNESCO par šo gadījumu izteicās, ka “tas ir sliktākais jebkad paveiktais vandālisma akts pret Maltas vēsturisko mantojumu”. Par laimi, izmantojot mūsdienīgas tehnoloģijas, tempļus ir izdevies daļēji atjaunot un tos apsargā.

Saule diezgan ātri pazūd aiz klintīm, bet mēs lēni izbaudam no mājām paņemto ēdienu un tepat veikalā nopirktos gardumus. Vakars ir diezgan kluss, garām aiziet vien retais cilvēks, un drīz vien mēs dodamies atpakaļ uz viesnīcu doties pie miera.

Ko Maltā nedarīt: 3 vietas, kas mums riebās

Tā kā atbraucām bez iepriekšēja plāna, pirmajā dienā aptaujājām cilvēkus, kas šeit ir bijuši iepriekš, un uzklausījām dažus ieteikumus – starp tiem bija Marsaxlokk pilsēta, St.Peter’s pool un kāds no pludmales klubiem Valletā. Diemžēl izrādījās, ka šīs vietas mums negāja pie sirds nemaz, tādēļ Maltas apmeklējumu sākām ar trim vietām, kas mums nepatika. Par laimi, tālāk redzamie iespaidi šo pliekano sākumu mainīja uz labo pusi!

Marsaxlokk pilsēta

Pēc sātīgām brokastīm, nākošo dienu sākam ar braucienu uz Marsaxlokk pilsētu, ko mums daudzi ieteica kā izslavēti skaistu zvejnieku ciematu, kur tirdziņā iegādāties svaigos lomus. Jau vēlāk, sarunās vietējiem noskaidrojām, ka daļa no itkā svaigi saķertajiem lomiem patiesībā ir citur ķertas un saldētas veltes, piemēram, garneles! Izslavētajā zivju tirdziņā lielākoties nopērkami dvieļi, pastkartes un magnēti. Līcīti redzam krāsainas laivas, un noskaidrojam, ka kuģīša biļete uz slaveno Sv.Pētera “baseinu” – klinšainu līcīti – maksā 10 eiro personai. Tā kā pie līcīša ir vien mazītiņa kafejnīciņa, nolemjam ieturēt pusdienas restorānā tieši blakus skaistajām krāsainajām durvīm – Terrone. Diemžēl šeit mūs sagaida vilšanās. Vispirms, mēs netiekam pie kārotā galdiņa pie loga (un kondicioniera), jo mēs esot tikai trīs, bet galdiņš ir piecvietīgs, tāpēc mūs grib sēdināt ļoti blakus ģimenei ar vairākiem maziem bērniem, kas uzvedas diezgan skaļi. Pārsēžamies otrā zāles galā, bet tur ir kasti. Ļoti ilgi gaidam, kad varēsim pasūtīt ēdienu. Beidzot pasūtam, sagaidam, bet  – atnestā zivs nejauki ož, tik nejauki, ka paliek neapēsta. Vēlāk mums vietējie stāstīja, ka Maltas labākais restorāns atrodas tepat pāri ielai – Il Rizzu, un tā astoņkāja ēdieni ir labākie visā valstī. Tāpēc, ja tomēr uz Marsaxlokk brauksiet – labāk ēst Il Rizzu.

St.Peter’s Pool

Pēc negaršīgās maltītes braucam uz St.Peter’s Pool, brauciens ar kuģīti aizņemt aptuveni pusstundu, un varam vērot blakus esoši bāku un sāls ieguves laukus. Esot galā, aptuveni desmit minūšu gājiena attālumā pa labi, redzam izslavēto lēkšanu ūdeni – gan puiši, gan meitenes no augstajām klinšu malām lec ūdenī. Mūsu apmeklējuma dienā visiem viss beidzas labi, tomēr atsauksmēs par šo vietu var lasīt, ka laiku pa laikam kāds nolec neveiksmīgi. Redzot, cik bezbailīgi lec arī gandrīz virsū peldētājiem, tas nepārsteidz.

Šī vieta ir ļoti populāra tūristu vidū, tomēr jārēķinās ar dažiem nepatīkamiem faktiem – šeit nav smilšu, bet gan klinšana pludmale, un klintis nav īpaši tīras – dažviet nepārprotami vēdī urīna smaka un cigarešu dūmi un izsmēķi zemē ir itin visā klinšu pludmales garumā. Lai arī bildēs šī vieta izskatās fantastiski un uz brīdi te tomēr var atbraukt (un tieši par šo vietu Instagram īsajos stāstiņos visvairāk cilvēku man rakstīja, ka izskatās fantastiski!), šī nebūs vieta, kur laiski pavadīt visu dienu ar ģimeni. Līdzi var paņemt snorkelēšanas masku un maizes drupačas zivtiņām. Noteikti labāk šeit braukt nedēļas vidū ne brīvdienās.

Pludmales klubs

Nākošo rītu sākām ar lielām cerībām par pludmales klubu, kas atrodas Maltas mūsdienīgajā Sliemas rajonā. Pa ceļam vērojam veikalus, mazas bodītes un priecājamies, ka nu tik būs jauka atpūta pie baseina ar atsevišķu ieeju jūrā! Vispirms izrādījās, ka mūsu pieskatītajā pludmales klubā viss ir pilns – pieejami vien galdiņi, kur pirmajā (!) pasūtījumā jāpasūta dzērieni vismaz 200 eiro (!) vērtībā. Kad beidzot atradām pludmales klubu, kurā bija vieta, tas bija Med Asia Playa, tieši tas, kas mums bija ieteikts. Diemžēl šī vieta izrādījās ļoti nolaista. Blakus mūsu guļamkrēsliem tecēja tērcīte ar netīru ūdeni, jo augšā mazgāja grīdas, saulessargs, kuru mums atnesa tikai pēc stundas (par ko, izrādās, ir jādod dzeramnauda!), izskatījās labākus laikus redzējis un no tā nepārtraukti bira mazas polietilēna pārsliņas, un mūzika bija neciešami skaļa. Labierīcības bija ļoti nolaistas (lielākā daļa sabiedrisko tualešu citās valstīs ir tīrākas) un dzērieni bija dārgi. Ņemot vērā, ka ieejas maksa bija 17 eiro no personas, gājiens uz šejieni neatmaksājās.

Ko darīt Maltā: vietas, kas mums patika

Pēcpusdiena Valletā – dāmu tēja

Valletas apskati sākām ar pēcpusdienas tēju The Phoenicia Malta. Maltā ik pa brīdim var sastapties ar nosaukumiem un piemiņām no feniķiešu perioda, kas šeit valdīja pirms Romas impērijas kontroles – ap 750.gadu pirms mūsu ēras feniķieši sāka izmantot Maltu kā pieturas vietu tirdzniecības ekspedīcijās, bet no 480 gada pirms mūsu ēra kartāgieši šeit sāka audzēt olīves un ražot tekstīlijas. Viesnīcas dizainā gan šie posmi netiek atspoguļoti, tomēr vismaz kafejnīcā te ir fantastisks dizains, garšīgas uzkodas un patiešām laba tēja. Šis īsais atpūtas brīdis kondicionētā telpā ir tieši īstajā reizē pirms tālākas pastaigas Valletā!

Svēto svinības jeb maltiešu “festa” Valletā

Pēc tējas izstaigājam pilsētas centru un nokļūstam uz galvenās ielas, kas ir izdekoreta par godu maltiešu “festai” jeb svēto festivālam. Katrai pilsētai ir savs svētais aizbildnis, kam par godu tiek svinēti svētki. Vairāki stipri vīri nes svētā statuju, kurai pa priekšu iet mūku un priesteru procesija. Pie baznīcām dzied, no jumtiem tiek mests konfeti un cilvēki ar interesi vēro procesiju gan ceļa malā, gan pa logiem. Ik pa brīdim tiek šauts salūts, neskatoties uz to, ka vēl ir pavisam gaišs. Salūta skaņas pavada visu mūsu turpmāko braucienu. Mums paveicas, ka festu redzam tieši Valletā!  Nākamajā dienā no karogiem un dekorācijām vairs nav ne miņas, un pat konfekti jau ir noslaucīts no ielu malām!

Saint John’s Co-Cathedral

Kā vienu no skaistākajām vietām, kas jāredz vēstures mīļotājiem, Valletā iesaka 16.gadsimtā celto baroka Svētā Jāņa katedrāli, kurā ir krāšņas apzeltītas sienas un Karavadžio gleznas oriģināls. Ieejas biļete maksā 10 eiro un cenā ir iekļauts arī audiogids. Lielākā daļa cilvēku apskatās galveno zāli, kā arī Karavadžio gleznas zāli, tomēr palaiž garām nelielās trepītes uz otro stāvu, lai skatu vērotu no augšas. Te vajadzētu ieplānot stundu.

Mdinas pilsēta

Pēc katedrāles apskatīšanās ejam uz pilsētas autoostu, kur iekāpjam autobusā uz Mdinu. Ceļš aizņem aptuveni četrdesmit minūtes.

Mdinas pilsētu 8.gs pirms mūsu ēras dibināja feniķieši, un savulaik bija Maltas galvaspilsēta. Romieši to pārsauca par Melītu, bet arābu okupācijas laikā tā pārsaukta par Mdinu un krietni sarukusi, tā arī neatgriežoties pirms 1530.gada izmērā. Mūsdienās tās iesauka ir “Klusā” pilsēta, jo tajā ir vien 300 iedzīvotāji, lielākā daļa savus īpašumos dzīvo paaudzēm ilgi.

Mdina būtiski atjaunota laika posmā no 2008.līdz 2016.gadam, un šobrīd tā izskatās vienkārši pasakaini. Karameļu un medus krāsas nami, kur sienu un bruģa krāsa sakrīt vienā, krāsainas durvis ar neparastiem slēģiem un klauvēšanai paredzētiem aksesuāriem. Pat it kā tūristu sezonas plaukumā šī vieta ir diezgan klusa, lai arī gadā to apmeklē vairāk nekā 700 000 cilvēku. Es gribētu pa šo pilsētu pastaigāties saullēktā, kad visi vēl guļ, tad tā patiesi varētu būt kā no senatnīgas filmas vai grāmatas. Ne velti tieši šeit ir filmēta daļa Troņu spēļu skatu!

Pēc pastaigas pa pilsētu mēs iedzeram pēcpusdienas tēju Fontanella Tea Garden ar skatu uz laukiem apkārt Mdinai. Tēja un apelsīnu-mandeļu kūka ir fantastiska!

Dingli klintis un Filflas sala

Meklējot vietas pārgājieniem, mēs uzduramies aprakstam par Dingli klintīm, kas nosauktas par godu maltiešu arhitektam Tommaso Dingli. Lielāko daļu ceļa ejam pa asfaltētu taciņu, brīžiem uzejot kādu placīti ar soliņiem vai privāto ceļu, kuram ir neiztrūkstošais uzraksts “Nebloķēt, neieiet, privātīpašums”. Kādā brīdī atrodam arī taciņu uz vienu no klinšu izvirzījumiem, no kurienes paveras skaists skats uz baltām klintīm, kur nupat bijām, un Filflas salu jūrā. Šī 6 hektātrus lielā sala, aptuveni 5 km attālumā no Maltas, ir neapdzīvota un to var apmeklēt tikai ar īpašu atļauju zinātniskos nolūkos, jo tā ir nozīmīga putnu ligzdošanas vieta. Tiek uzskatīts, ka pirmatnējie maltieši to uzskatījuši par svētvietu, un tādēļ tās virzienā uzcelts Ħaġar Qim un Mnajdra templis.

Gozo sala

Xlendi pilsēta

Uz Gozo salu dodamies ar prāmi no Cirkewwa piestātnes. Prāmji kursē bieži, un pieaugušo biļete maksā 4.65 eur vienā virzienā, ceļš aizņem vien aptuveni 15 minūtes, ar skatu uz Comino salu, kas atrodas starp Maltu un Gozo.

Tā kā Taxify šeit nestrādā, nākas vien atrast vietējo taksometru un braukt ar to, cena līdz mūsu viesnīcai Munxar pilsētā, gandrīz Xlendi pilsētā. Viesnīca izrādās lieliska, ar vēl iespaidīgāku privāto baseinu un atvērusies vien divas nedēļas atpakaļ. Nolemjam iet pastaigāties līdz Xlendi, izpētīt, vai tur ir kas ievērības cienīgs un ieturēt vakariņas. Ceļš aizņem aptuveni 15 minūtes un lejā iešana ir tīri raita, tikai smejamies, ka atpakaļ gan būs mazliet jārāpjas kalnā.

Pilsētiņā turpat māju galā uzreiz ir pludmale, kur peldas bērni. Šeit arī atrodam kādu vīru, kas tirgo dažādas ekskursijas, un ar viņu sarunājam, ka nākošajā dienā paņemsim 4 stundu tūri uz Comino salu. Tūres pieejamas arī no lielās ostas, 10 eiro no personas par tūri tikai līdz Zilajai lagūnai un atpakaļ, vēl 5 eiro klāt par apbraukšanu apkārt salai. Mēs nolemjam par labu privātajai laivai, kas maksā 210 eiro ar kapteini, un kas mūs aizvedīs uz skaistākajām vietām, kur varēsim arī nopeldēties, snorkelēt un apskatīt arī Gozo klintis un alas no ūdens puses.

Šajā dienā turpat pie Xlendi uzkāpjam kalnā, kas ved uz alām. Izrādās, alās ir arī zemūdens alu sistēma, kur nirēji var izpeldēt cauri. Tad atgriežamies atpakaļ pilsētā,  kur ik pa brīdim redzam kādu cilvēku uz soliņa lasām grāmatu. Īsta intravertu paradīze! Izejot cauri pilsētai, ejam uz otru pusi, kur ceļš ved uz 16.gadsimtā celto Xlendi torni un sāls ieguves vietu pie jūras. Šeit ir fantastiski skaistas dzeltenas klintis un paveras skats uz pretējo klinšu pusi. Pastaigājoties aizejam līdz nākamajām un tad vēl nākamajām klintīm (Sannap) – te var doties arī kārtīgā pārgājienā!

Tuvojas saulrieta laiks un ejam atpakaļ uz Xlendi, Pirate’s Galley restorānu, kuru mums ieteica iepriekš sastaptais vīrs. Mums paveicas, ka vēl ir viens brīvs galdiņš pie ūdens, jo iepriekš tik klusā pilsēta nu ir atdzīvojusies un visās malās notiek rosība. Šeit ēdam ārkārtīgi garšīgu zobezivi, kas noteikti ir garšīgākā maltīte visā brauciena laikā!

Comino sala

Nākamajā rītā deviņos esam klāt pie laivas un drīz vien jau esam ceļā. Mums ir foršs, pieklājīgs kapteinis un vienām pašām vesela laiva! Kapteinis mūs ved gar pašām klintīm, pa brīdim izbraucot cauri dažādām alām un parādot neparasti zilu ūdeni – ne gaiši zilu, kā pierasts tropiskās valstīs, bet ļoti caursīdīgu, bet tumši zilu ūdeni. Izskatās pasakaini! Drīz vien esam Comino izslavētajā Zilajā lagūnā. Esam šeit diezgan agri, bet cilvēku jau ir daudz – dzīvojot Maltā mūs brīdināja, ka nedēļas nogalēs šeit noteikti nevar braukt, un vislabāk ir būt cik vien agri iespējams no rīta. Mēs lecam ūdenī no laivas un peldamies – ūdens ir silts un patīkams. Diena nav pārāk saulaina, tāpēc ūdens neizskatās tik zils, bet vismaz mēs arī neapdegam saulē. Pēc Zilās lagūnas (kur, kā izskatās, cilvēki jau sāk sarasties tūkstošos) dodamies uz Kristāla līci. Te bez mums ir vēl divas laivas un cilvēki snorkelē, kā arī iet iekšā alā. Pabāžot galvu ūdeni meklēju zivis, bet to ir diezgan maz. Tad gan noder līdzi paņemtā maizīte, jo uz to zivis sarodas krietni vairāk! Kādā brīdī ūdenī izdzirdu dīvainu troksni – pabāžot galvu ārā man blakus ir piepeldējis pamatīgs kuģis! Tad gan arī šeit cilvēku paliek krietni par daudz, no kuģa skan mūzika, cilvēki lec ūdenī un mēs jau dodamies tālāk. Kapteinis mums rāda “ziloņa galvas” klintis, kārtējo Sv.Pētera līcīti un drīz vien jau ir laiks doties uz Gozo salu.

Ġgantijas templis

Atgriežoties Gozo dodamies uz Ġgantijas templi, kas ir 5500 gadus vecs un ir otra vecākā reliģiskā cilvēka veidotā struktūra pasaulē, un templis ir vecāks par Ēģiptes piramīdām. Gozo salas iedzīvotāju leģendas vēsta, ka templi cēlusi milzu sieviete ar bērnu uz pleca. Šis templis ticis izmantots auglības rituāliem, par ko vēstī atrastās skupltūras. Diemžēl 19.gadsimtā šeit tika veikta teritorijas tīrīšana un daudzi senie artefakti un to atlūzas nezināšanas dēļ tika izmesti. Taču, neskatoties uz to, muzejā pie tempļa ir pieejama interesanta ekspozīcija par šo tempļu vēsturi un atradumiem, kas ļauj ielūkoties senākajā Maltas vēstures daļā. Apmeklējot šo vietu jāsaprot, ka tās iespaidīgums slēpjas ne kādā īpaši smalkā vizuālā baudījuma, bet gan faktā, templis ir tik sens, un ko tas zinātniekiem ļauj saprast par seno cilvēku dzīvi.

Atpakaļ Maltā – Papaija ciemats

Mūsu pēdējais apskates objekts Maltā ir Papaija ciemats, kur 1980.gadā uzņemta filma par Papaiju. Lai arī filmai bija ne pārāk labs kritiķu vērtējums, tomēr parks ir viena no populārākajām apskates vietām Maltā. Jautājām vietējiem, vai uz to ir vērts braukt trim pieaugušajiem bez bērniem? Mūs pārliecināja, ka diezgan pamatīgā maksa nebūs tā vērta, lai ietu iekšā, taču noteikti ir vērts apskatīt ciematiņu no augšas, stāvot pretējā klints pusē. Tā arī darījām! Ap saulrieta laiku pēdējā dienā izstaigājām klinšaino krastu un ciematiņš patiesi ir skaistā vietā un neparasti iederīgs līcītī! Iespējams, ja mums būtu bijis vairāk laika, mēs tomēr veltītu pusi dienas un ietu parkā arī iekšā, taču šoreiz apskatījām to tikai no augšas.

Drīz arī ir laiks doties mājās. Izbaudām naksnīgo lidojumu ar airBaltic ar superīgām stjuartēm, kas rūpējas par to, lai neesam badā, un drīz vien jau esam Rīgas lidostā. Nedēļa paskrējusi nemanot!

Ko teica Linda:

Maltā mani pārsteidza tas, ka iedzīvotāji ir inteliģenti, pieklājīgi un ļoti atsaucīgi. Bet rezervēti un neuzbāzīgi. Viegli saprasties, jo visi runā angļu valodā. Mīļākā vieta Maltā man bija Gozo sala – skaistie skati uz klintīm un iežu veidojumi jūras krastā. Mazliet pārsteidza, ka sala ir tik ļoti izkaltusi un maz zaļuma, jo citās vietās Vidusjūras krastā ir zaļāks.

Ko teica Maija:

Malta…. Vidusjūras arhipelāgs uz mani atstāja pozitīvu iespaidu tieši tik un ar to pašu, cik par to tūrisma ceļvežos rakstīts. Vieta, kur bez sirdsapziņas pārmetumiem apmesties skaistā viesnîcā ar baseinu, baudīt sauli un draugu kompāniju, lai vienā no dienām noīrētu privātu motorlaivu un aplūkotu izslavēto krasta līniju, piemēram, Comino salai pa perimetru un snorkelētu kristāldzidrajos ūdeņos. Mums bija vesela nedēļa laika, tādēļ Maltas apskates objektu favorītu sarakstam varu pievienot piekrastē esošās Dingli klintis, senu cietokšņa pilsētu Mdinu, galvaspilsētas Valletas bagàtīgi dekorēto zeltā un marmorā baznīcu un mūsu ceļojuma visspožāko pērli manuprāt- Gozo salas Xlendi ciematu, kur bija gan klintis, gan zivju restorāns, gan pārgājiens gar dzeltenām smilšu kāpām. Vēl man patika Maltā ērti pieejamais Taxify pakalpojums, kas mums atrisināja pārvietošanās un parkošanās jautājumu.

Pateicos par atbalstu airBaltic un Sony šī raksta tapšanā! Visas fotogrāfijas fotografētas izmantojot RX100V kameru, video arī Sony Action Cam FDR-X3000 kameru. Tā kā šoreiz braucām meiteņu braucienā un fotografēju es pati, tad bija ļoti ērti, ka uz fotoaparāta visu varēja darīt automātiskajā režīmā un uzreiz no kameras pārsūtīt uz telefonu, izmantojot bezvadu savienojumu, lai dalītos Instastory!

Līdzīgi raksti:

Parīze pavasarī

Ko nepalaist garām Barselonā

3 comments

1. Ir-Rizzu restorānu iesaku izņemt no labāko restorānu saraksta. Gājām tur, lai ieturētu gardu maltīti mūsu ceļojuma pēdējā vakarā… un sen nebijām tā vīlušies! Tradicionālā jūras velšu zupa pliekana un bezgaršīga ar dažiem zivju gabaliņiem un negataviem rīsiem. Jūras velšu plate – neliela porcija diviem, pārceptas, nesvaigas garneles, pilnīgi sīksti un gumijoti kalmāri, nereāli rūgtas olīves (tādas kā no koka) skopas piedevas… un tam visam bonusā augsta cena 🙁

1. Dažreiz arī labās vietās gadās nelabi. Man tā ir ar dažiem Rīgas restorāniem, kur visi jūsmo, bet man katrreiz kaut kas ne tā 🙂