Kā neuzķerties uz ceļojumu piramīdas shēmas

Kā atšķirt kuri ceļojumu klubu, grupu un īpašie piedāvājumi ir īsti un kuri patiesībā ir piramīdu shēmas un daudzlīmeņu mārketinga (multilevel marketing – MLM) piemēri, kuros pazaudēsi naudu? Ik pa pāris mēnešiem arī Latvijā aktualizējas šī tēma, arī man regulāri tiek sūtīt šādi tūrisma pakalpojumu piedāvājumi un diemžēl redzu uz to “iekrītam” arī sev pazīstamus cilvēkus, tāpēc nolēmu uzrakstīt īsu pārskatu latviešu valodā par šiem klubiem, jo angļu valodā informācijas ir daudz, bet diemžēl, daudzi to nelasa. Es šos piedāvājumus neesmu izmantojusi, taču rakstā piemēri ir no komunikācijas, kas ir sūtīta man, kā arī stāsti no cilvēkiem, kas uz šiem piedāvājumiem “iekrita”.

Cita izplatīta problēma ceļojumu industrijā Latvijā ir nelicencēti organizēti braucieni, par to šoreiz rakstā nestāstīšu, bet tur noteikti ieteiktu lasīt PTAC viedokli

Ja tu esi cietis no kādas MLM piramīdas shēmas Latvijā, lūdzu ziņo par to PTAC! Iesnieguma uzrakstīšana elektroniski aizņems 10 minūtes, un palīdzēs pasargāt no zaudējumiem citus cilvēkus!

Kāpēc piramīdas shēmas ir sliktas?

Piramīdas shēma ir veids, kā pazaudēt naudu. Protams, ir cilvēki, kas ar piramīdas shēmām nopelna. Tie parasti ir shēmas dibinātāji. Taču, absolūti lielākais vairums cilvēku naudu tajās zaudē, un par ceļojumu klubiem pieejamā informācija liecina, ka no 77% līdz 99.7% cilvēku tajos naudu ir pazaudējuši!  Tipiski, šādas shēmas var atpazīt pēc tā, ka netiek tirgota reāla prece, vai arī tas notiek minimāli (jo rezervācijas caur šādu klubu tiešām ir iespējams veikt), un galvenais pelņas avots ir jaunu biedru piesaistīšana, aptuveni $25 par biedru un zināms procents par katru tālāk piesaistīto personu, atkarībā no tā, cik cilvēkus jau esi iesaistījis.

Lai arī bonuss par biedru piesaistīšanu ir pierasta, un nebūt ne slikta prakse daudzu uzņēmumu marketinga aktivitātēs (tā dara airbnb, booking un citi “iesaki draugu un abi saņemsiet atlaidi” piedāvājumi, un uz tā ir būvēts viss affiliate marketing princips), taču parasti piramīdas shēmās bonusu iegūsti ne tikai par to, ka piesaisti jaunus biedrus, bet arī par procentu par biedriem, ko piesaista viņi, un procentu no viņu iemaksātajām biedru naudām, un netiek veikta it kā norādītā uzņēmuma pamata darbība (ceļojumu pārdošana). Visa shēma ir būvēta uz to, ka piesaistītie cilvēki atradīs vēl jaunus biedrus un uzturēs tos, kas ir pieteikušies agrāk. Kad pieprasījums pēc shēmas pazūd, jauni biedri vairs nepiesakās, un, pēdējie, kas naudu ieguldījuši, paliek bešā. Šādas shēmas ir izplatītas arī pārtikas piedevu, kosmētikas, mājas preču tirdzniecībā un finanšu jomā. Vairāk par piramīdas jeb Ponzi shēmu angļu valodā var izlasīt te  un FKTK lapā par finanšu piramīdām latviešu valodā (tas, ka “ceļojumu kluba” nosaukumā nav vārds “finanšu”, vēl nenozīmē, ka tā nav finanšu shēma!)

Kā saprast, ka piedāvājums patiesībā nav tik labs, kā izklausās?

1. Piedāvājums jau ir labi zināms kā MLM shēma

Ja apskatoties cilvēka profilu, tajā redzi kādu no šiem vārdiem –  WorldVentures, Dreamtrips, MWR Life, Making Wishes Real, My Warranty Reward, Travel Advantage, InCruise vai arī profilā redzamajam cilvēkam rokās ir plakāts (parasti, zilas krāsas), ar uzrakstu “you should be here”, “making wishes real” un līdzīgiem saukļiem, tad vari nešaubīties, ka iet runa par šādu shēmu. Interesanti, ka daži šādi ceļojumu klubi pat paši to nekautrējas atzīt, uzsverot to kā bonusu! Par ceļojumu klubiem vairākkārt ir rakstīs arī Latvijas presē WorldVentures, InCruise un citas. Arī angļu valodā vari palasīt par WorldVenturesMWR Life un InCruise.

Pēc šī raksta publicēšanas, pie manis vērsās kāda sieviete par savu pieredzi ar šādu shēmu:

Es arī iekritu, MWR life, kauns, pašai neticās, ka uzķēros. Es uzreiz sapratu, ka cilvēku piesaistīšana mani neinteresē, bet tikai lidojumi un viesnīcas. Samaksaju 50$ iestāšanos un tad katru mēnesi 99$, kuri uzkrājas un kurus var tērēt ceļojumam, it kā viss forši, sakrāšu savam ceļojumam. Bet tad izrādās, ka vajag appu par 10$ mēnesi, tas mani reāli nokaitināja. Izrādās, ka no iemaksātās naudas pirmajā mēnesī pieejami tikai 10%, otrajā 20% utt. Pēc 11 mēnešiem 100%, tad tikai varēšu iztērēt visu savu tur iemaksāto naudu (tajā brīdī tur būs 1139$).  Konsultante, kas mani pierunāja, izlikās par baigo draudzeni, līdz es piekrītu, pēc tam no viņas nevienu atbildi uz jautājumiem nevarēju izlūgtos, pazuda ar galiem. Par laimi, pēc tiem 11 mēnešiem gandrīz neko nezaudēšu no iemaksātā, tikai aptuveni 50$ ies zudumā. Tad uzreiz bloķēšu viņus bankā, lai nevar paņemt vairāk naudu.

2. Zvana vai raksta sen nesatikts cilvēks ar “lielisku” piedāvājumu

Tev pazīstams cilvēks, ar kuru neesi kontaktējies daudzus gadus, pēkšņi raksta un vēlas aprunāties par “interesantu biznesa ideju tieši tev” vai aicina uz “unikālu” vai “ekskluzīvu” prezentāciju, vai arī, viņam ir “viesu taloni ceļotāju kluba atlaidei, lai rezervētu piedāvājumus ar 40% atlaidi” (esmu redzējusi pat 80% un 90% atlaižu solījumus!), ar kuriem dāsni piedāvā padalīties bezmaksas, uzsverot, ka parasti šīs tikšanās ir maksas. Ir dzirdēts, ka pat tiek sarīkoti klases salidojumi, lai izmantotu tos kā prezentācijas vietu. Bieži šādi piedāvājumi tiek rakstīti arī Facebook grupās, izmantoti kā “dāvanas” vai balvas loterijās un like & share konkursos.

3.Interesējas par taviem mērķiem, sola milzu peļņu

Ja sarunu turpini vai piekrīti satikties, tad sākumā tiek uzdoti nekonkrēti jautājumi par taviem sapņiem, ko gribētu nopirkt un, tad apgalvo, ka ar viņa palīdzību to varēsi izdarīt mēnesī vai trijos. Ja sarunu sākumā iesākāt par ceļojumiem un atlaidēm, tad, ja neceļo gana bieži, piedāvā piesaistīt citus biedrus un nopelnīt. Tiek solīta milzīga peļņa, bet nerunā par riskiem vai iespējamiem zaudējumiem. Tev stāsta, ka mēnesī varēsi nopelnīt tūkstošiem eiro, neko nedarot, taču tiek slēptas vai noklusētas patiesās izmaksas programmā, un iespēja atteikties no dalības. Var tikt izmantotas psiholoģiska spiediena metodes, vispirms stāstot, ka tev atklās noslēpumu, iespēju pelnīt, veidot savu biznesu bez nekāda riska, pa vidu iepinot “pozitīvu domāšanu”, “domubiedrus”, ar ko pavadīsi laiku stilīgās ballītes. Izrādot pretestību, sāks teikt, ka esi mūsdienu sabiedrības vergs, ar šauru domāšanu un nevēlies kļūt bagāts, ka “pamēģināt noteikti vajag”, dažreiz tiek piesauktas arī Latvijā populāras personas, kas it kā esot kluba biedri. Konsultati var palikt uzbāzīgi, turpināt zvanīt. Ja saņemu šādus piedāvājumus, uzreiz bloķēju šīs personas sociālajos tīklos, jo, diemžēl, jo viņiem ir grūti atkratīties.

4. Uzņēmuma sociālie tīkli, mājaslapa runā par “dimanta” statusiem un apsveic jaunos “reģionālos menedžerus”

Apskaties piedāvājuma Facebook lapu. Ja lapā ir paziņojumi par kluba biedriem un viņu iekļaušanu “dimanta”, “platīna”, “zelta” statusā, paaugstinājumu par “reģiona menedžeri”, tas ir signāls, ka šajā klubā notiek biedru piesaistīšana, un galvenie ienākumi tiek gūti tieši no tā, parasti, gan netiek pastāstīts, ka šos bonusus varēsi saņemt, tikai kad piesaistīsi konkrētu cilvēku skaitu. Sākām taču sarunu par atlaidēm ceļojot, tad kāpēc pēkšņi “reģiona menedžeri”? Konsultanti teiks, ka vari nopelnīt arī saviem ceļojumiem, īpaši, kamēr neceļo pats un tas ir ļoti izdevīgi. Šajā rakstā vari iepazīties ar dažādām biedru kvalifikācijas formām un sīkāku skaidrojumu, cik procentus tie saņems. Parasti mājaslapās nav pieejams pārāk daudz informācijas, un mēģinot atrast jebkādu informāciju publiski, atdursies pret to, ka “jārunā ar savu konsultantu”. Mājaslapa būs ļoti daudz attēlu ar cilvēkiem skaistās pludmalēs, dzīvojot ekskluzīvu dzīvi, bet ļoti maz konkrētas informācijas.

5. Visa informācija pieejama tikai biedriem jeb “kaķis maisā”, samudžināti nosacījumi

Ekskluzīvie piedāvājumi parasti nav apskatāmi, pirms kļūsti par kluba biedru. Tiek solītas atlaides, taču par to nav iespējams pārliecināties praksē, pirms neiemaksā naudu, vai arī tiek piedāvāti salīdzinājumi tikai ar vienu citu lapu (piemēram, Booking, kas pieredzējušiem ceļotājiem ir labi zināms kā nebūt ne lētākā viesnīcas piedāvājumu lapa). Jautājot, kādus piedāvājumus ir izmantojis pats konsultants-piesaistītājs, parasti nevar atbildēt konkrēti, vai saka, ka krāj lielākam braucienam, protams, tagad arī pandēmija tiek izmantots kā iemesls tam, ka piedāvājumi netiek izmantoti.  Netiek runāts par to, kādās sezonās šie pakalpojumi ir izmantojami, cik daudz numuriņi, biļetes utml pieejami ar šādu atlaidi. Tā rezultāta, samaksājot naudu, lai iegūtu pieeju sistēmai, var gadīties, ka tur nebūs pieejamības tev interesējošajiem galamērķiem un cena nebūt nebūs tāda, kā solīs. Pievērs uzmanību līgumam un nosacījumiem, ko tev sūta konsultanti. Tie parasti ir tik samudžināti, ka, ja sāksi uzdot jautājumus, pat konsultants tev nevarēs paskaidrot, kas ar to ir domāts un kā īsti darbosies!

6. Jāmaksā būtiskas biedru naudas, un tu nevarēsi uzreiz iztērēt tur iemaksāto naudu, tiek slēptas papildu izmaksas

Šajās programmās visās parasti ir biedra nauda, kas, atkarībā no programmas un līmeņa, kādu pieeju vēlies, sastāda no aptuveni $40 līdz pat $400 mēnesī. Tātad, pat ar mazāko biedra naudu $40 mēnesī, tu gadā samaksāsi $480 (salīdzinājumā – pēdēja brīža piedāvājumos no Rīgas pirms pandēmijas par šādu summu regulāri var iegādāties ceļojumus uz nedēļu un pat vairāk, dažreiz pat “viss iekļauts”kategorijā, piemēram, tāds piedāvājums bija no Rīgas uz Madagaskaru un atpakaļ, kad izpārdeva pēdējos reisus uz šo galamērķi). Bieži vien vēl ir $100-200 “iestāšanās maksa”, kā arī tiek noklusētas papildu maksas – “par aplikāciju”, tikai “$10 mēnesī klāt”, kas pēc gada sastāda būtisku summu. Konsultanti teiks, “tas ir sīkums, ko atpelnīsi pirmajā mēnesī”, taču, kā jau minēju, šo kompāniju finanšu atskaites rāda, ka 77% cilvēku šajās programmās nenopelna neko. Un vienā no tiesas prāvām pret šādu kompāniju ir apgalvots, ka 99.7% biedru šajās programmās pazaudēja $1000 un vairāk! Cilvēki, kas šīm shēmām ir piekrituši, stāsta, ka paveicas, ka spēj izņem naudu, ko ieguldījuši ar “nelieliem zaudējumiem”.

Pievērs uzmanību tam, ka daudzās šajās shēmās iemaksāto biedra naudu tu nemaz nevarēsi tērēt uzreiz! Piemēram, pirmajā mēnesī tikai 10% no summas, otrajā 20% utt. Vai tu gribi gaidīt gandrīz gadu, lai iztērētu iekrāto summu, kas, bieži vien, tajā brīdī būs pāri par $1000, lai, iespējams, iegūtu atlaidi?!

7.Neskaidrs juridiskais statuss

Šādi klubi bieži vien nav juridiski noformēti Latvijā. Ja uzdod jautājumu par to, kā saucas uzņēmuma SIA, tad parasti tiek saņemta atbilde “tā ir domubiedru grupa” vai no jautājuma izvairās, sakot, ka tas ir “reģistrēts ASV un viss ir likumīgi”. Jebkura ceļojuma vai pakalpojuma iegāde no Latvijā nelicencēta un nereģistrēta pārdevēja ir risks, samaksājot naudu kādai personai ārzemēs, tevi nevarēs pasargāt mūsu PTAC.

8. Sarežģīts naudas saņemšanas process

Jautājot, kā saņemsi bonusus, bieži tiek teikts, ka tie tiks saņemti sistēmā, un šo naudu varēsi izmantot savu ceļojumu rezervācijai. Ja vēlies naudu saņemt uz kontu, tad process ir sarežģītāks, bieži vien, ar lielām komisijām (un nodokļu nomaksa būs tava atbildība). Tas ir, ja vispār tiksi līdz kādas naudas izņemšanai! Kā jau minēju, arī iemaksāto biedra naudu tu nevarēsi tērēt uzreiz saviem ceļojumiem, bieži vien, tā būs pilnībā pieejama tikai pēc gada! Vai tu vēlies uz gadu iemaksāt savu naudu, lai varbūt varētu dabūt atlaidi kādai viesnīcai nākotnē?

Kā rīkoties, ja saņem šādus piedāvājumus?

Kā jau minēju, cilvēki piramīdas augšgalā tiešām kaut ko arī nopelna piramīdas shēmās, citādāk tās nemaz nepastāvētu. Taču, es ieteiktu pret šādiem piedāvājumiem (un savām spējām “iesmērēt” šādus piedāvājumus draugiem un radiem) izturēties ļoti kritiski, izvērtējot, vai patiesi iegūsi solītās 90% atlaides fantastiskiem ceļojumiem un nopelnīsi jaunai mašīnai mēneša laikā.

  • Apskaties internetā kāda ir pieejamā informācija par šo uzņēmumu. Ja meklēsi tikai pēc nosaukuma, tad bieži vien redzēsi tikai viņu oficiālo informāciju. Meklētāja bez uzņēmuma vai programmas nosaukuma ierakstot “scam” vai  “pyramid” vai “scheme” parasti jau var atrast daudz detalizētāku informāciju.
  • Ziņot par tiem PTAC, nosūtot viņiem saraksti ar to, kas tev ir piedāvāts
  • Redzot šādus piedāvājumus FB grupās, ziņo par tiem grupas administratoram!
  • Neiesastīties nekādās sarunās ar šo programmu pārstāvjiem, nedot savu telefona numuru vai citus kontaktus, un noteikti nedod savu draugu un radu kontaktus!

Kā rīkoties, ja tiešām gribi ceļot lētāk?

  • Seko līdzi forumiem (celakaja.lv), blogiem, FB lapām (TravelFree, Fly4Free, Flynous u.c.) un grupām (Ceļo bez bēdu, Pēdējā brīža ceļojumiLatvieši ceļo), kur cilvēki dalās ar padomiem, kā ceļot lētāk un tūrisma aģentūras liek pēdējā brīža piedāvājumus. Absolūti lielais vairums šīs informācijas ir bezmaksas (daži blogeri piedāvā grāmatas par simbolisku maksu,). Par to, kā es pērku biļetes lētāk (piemēram, 145 eur no Rīgas uz Deli un atpakaļ, 330 eur no Eiropas uz Palau un atpakaļ) var izlasīt šeit. Ņem vērā, ka es ceļoju ļoti daudz, un nekad neesmu maksājusi nevienam klubam par dalību. Ja to nedara pieredzējuši ceļotāji, ir vērts aizdomāties, kāpēc!
  • Krāj lojalitātes punktus, paliekot viesnīcās un lidojot ar aviosabiedrībām, seko līdzi punktu akcijām, šajā rakstā aprakstīju, kā to daru es, mans novērojums liecina, ka reti kad ir izdevīgi būt lojālam vienai ķēdei, un es vienmēr izvēlos mani interesējošo lētāko piedāvājumu, nevis esmu piesaistīta kādai ķēdei.  Krāt punktus un izmantot akcijas prasa laiku un tas būs aktuālāk tiem, kas ceļo ļoti daudz, līdz ar to, šobrīdējā situācija, ir maz izmantojama iespēja.
  • Lasīt par ceļošanu, interesēties, un uzdot jautājumus. To visu var darīt arī tad, kad neceļo.
  • Plānot ceļojumus laicīgi – jo laicīgāk plānosi braucienus, jo vairāk uzzināsi par iespējām uz vietas, orientēsies cenu piedāvājumā un zināsi, kas ir laba cena ar atlaidi, un kas – pavisam parasts piedāvājums.

Informācijai: MLM ceļojumu klubu konsultatu komentāri pie šī raksta netiks apstiprināti un tiks nosūtīti PTAC, FKTK un VID.

Līdzīgi raksti:

Kā saņemt kompensāciju par aizkavētu lidojumu

Raksti presē par mani kā Eiropas Komisijas vēstnesi kampaņas #EUandME ietvaros par pasažieru tiesībām


Pievienot komentāru