Komentārs Bez Tabu par lidaparātu maiņu

Pirms kāda laika mani uzrunāja Bez Tabu nokomentēt situāciju, kad aviokompānija nomaina lidaparātu. Fragments ir redzams šeit.

Tā kā gala raidījumā redzams tikai mazs fragments no tā, ko pastāstīju, pievienoju izvērstāku skaidrojumu, ko intervijas dienā publicēju arī bloga Facebook un Instagram lapās, šeit pielāgotu bloga formātam.

Pēdējās dienās ir liela šūmēšanās par lidmašīnu modeļu maiņu dažos lidojumos (tajā skaitā, ka izpilda cita aviokompānija).Vai tas ir kaut kas neprasts un tikai Latvijai raksturīgs? Absolūti nē.

Labie piemēri lidmašīnas modeļa maiņai

Man ir daudzas reizes gadījies lidot ar pavisam citu lidmašīnu nekā plānots ne vienu reizi vien, un visdažādākajām aviokompānijām. Ir bijuši pozitīvi piemēri – mans “mājas” maršruts, Rīga-Hamburga, kurā parasti lidoja propelleru lidmašīna, dažreiz tika nomainīts uz lielāko Boeing vai pat jauno A220. Bija vairāk vietas, un lidoja arī ātrāk.
Reiz plānotās aviokompānijas vietā ar Jēkabu lidojām ar kādu aviokompāniju par kuru vispār neko nebiju dzirdējusi nekad. Toreiz bez mums lidmašīnā bija vēl kādi 4-5 citi pasažieri un viss! Kā privātā lidmašīnā.  Citā lidojumā, no Rīgas uz Portugāli, plānotās aviokompānijas vietā bija kāda cita, par kuru biju dzirdējusi šausmu stāstus. Lai arī lidmašīna patiešām nebija pirmā svaigumā, sēdekļi bija daudz ērtāki, mīkstāki nekā iepriekš plānotajā modelī, kājām bija daudz vietas. Apkalpošana bija laipna.

Ne tik labie piemēri lidmašīnas modeļa maiņai

Ir bijuši arī ne tik forši piemēri. Vienā no lidojumiem atpakaļ no ASV caur Helsinkiem, pēdējā posmā nomainīja lidmašīnu un iedeva tādu mazo propelleru lidmašīnu, ka Jēkaba fotosoma nelīda augšējā bagāžas nodalījumā, bija jāmēģina turēt zem kājām, kur tā arī lāga nelīda, un tāpēc bija jāsēž ar ceļiem burtiski pie zoda, jo abi esam virs 1.80m gari. Lidojums bija tik skaļš, ka nebija iespējams sarunāties. Atlidojot galā, uzzinājām, ka lidmašīnas bagāžas nodalījums bija pilns, un mūsu somas ar visiem foršajiem pirkumiem tika atstātas Helsinkos… Protams, pēc tam tās atveda, bet satraukums bija tāpat. Tagad daudzi cilvēki izmanto AirTags/Tile, lai izsekotu savas somas, jo nododamā bagāža aizkavējas ļoti bieži.
Savukārt par to, kāda veida lidmašīnas ir kurai aviokompānijai un to kvalitāti, es vairākas reizes esmu lidojusi ar Qatar Airways un Emirates, kas tiek uzskatītas par vienām no labākajām aviokompānijām pasaulē. Qatar vairākos lidojumos negāja izklaides sistēma un lādētājs (no četriem lidojumu segmentiem uz un no Singapūras, problēmas bija trijos!). Emirates lidmašīna bija vecāka nekā es. Galā gan tiku tāpat.

Cik svarīgs ir lidmašīnas tips?

Vai es pievēršu uzmanību lidmašīnas tipam, pērkot biļeti? Biznesa klasē, noteikti. Jo pat vienas aviokompānijas ietvaros tā var būt atšķirība starp guļvietu un sēdvietu (parasti lidmašīnas tipu skatos Matrix sistēmā, un tad meklēju atsauksmes par konkrēto lidmašīnu un aviokompāniju, parasti kāds jau ir uzrakstījis apskates rakstu). Ja nomaina uz citu, protams, ka nav patīkami, bet aviokompānijai ir tiesības to darīt atbilstoši noteikumiem, un tā dara visas aviokompānijas. Par lidmašīnu drošību, lidojot Eiropas Savienībā, es nesatrauktos. Mums tomēr ir ļoti stingri standarti.

Cik būtiska ir lidaparāta maiņa un kādas ir alternatīvas?

Ņemot vērā šobrīdēju (raksts un intervija 2022.gadā, diemžēl, arī 2023.gadā daudzās lidostās aizvien ir haoss vasaras sezonās) haosu Eiropas un ASV lidostās, lidmašīnas modeļa vai aviokompānijas maiņa ir mazākais no ļaunumiem. Alternatīva ir atcelts reiss pavisam, par to paziņojot laicīgi un tad veiksmi nopirkt vietā; vai savienotie reisi caur sazin kurieni, kas var izvērsties veselā zaudētā dienā; vai vēlāks/agrāks lidojums, kas arī ne vienmēr ir patīkami un var krietni pamainīt plānus. Jāsaka gan, ka šobrīd par to stundu-divām tāpat kavē ļoti daudzi lidojumi. Lidaparāta maiņa pasažierim ir tiešām mazākās neērtības kādas varētu būt, ņemot vērā šī brīža situāciju aviācijā.

Vai būtu labi, ja tā nenotiktu? Protams! Taču arī auto nomā, rezervējot auto, tipiski negarantē konkrētu modeli. Tā ir industrijas īpatnība, un pērkot biļeti, noteikumos parasti ir atrunāts, ka lidmašīnas modelis var mainīties. Taču uzlabojumiem noteikti ir vieta. Ir dzirdēts, ka dažiem pasažieriem, kam nomainīts lidmašīnas modelis uz sliktāku vai lidojumu izpilda cita aviokompānija, dod kuponus tagad cita lidojuma atlaidei.

Aviokompānijas pienākumi & kompensācijas

Arī bez lidaparāta maiņas bieži gadās, ka lidojumi kavē. Šajās situācijās vienmēr atceros kā braucot EuroStar vilcienā no Briseles uz Londonu, kad vilciens būtiski nokavēja uz sliedēm izskrējuša pasažiera dēļ, skaļruņos mūs informēja, ka varam pieteikties kompensācijai. Pēc ~200 lidojumu segmentiem pēdējo 8 gadu laikā, es vēl gaidu to brīdi, kad par kompensācijas pienākšanos man paziņos lidmašīnā. Tā nu atliek rakstīt pieprasījumus pašiem. Kā to dara, esmu aprakstījusi detalizētā rakstā un vienmēr iesaku šaubu gadījumos noteikti rakstīt aviokompānijai un nepadoties pēc pirmās negatīvās atbildes!

Par citu lidmašīnas modeli, ja vien nav citas klases sēdvieta tāpēc (nomaiņa no biznesa uz ekonomisko), diemžēl kompensācija regulas ietvaros nepienākas.

Ja nav saņemti papildu pakalpojumi, kā konkrēta sēdvieta vai maltīte, par to var lūgt atgriezt naudu, taču papildu kompensācija pēc likuma nepienākas, un jebkāda saņemta kompensācija vai kuponi ir aviokompānijas iniciatīva.


1 comment

Pievienot komentāru